|
עמוד:114
עניתי לו את המענה האורתודוכסי הרגיל : בארץ ישראל משני עברי הירדן יש מן הסתם מקום בשביל ששה או שמונה מיליון איש ; מספרם הכללי של הערבים מגיע ( לפי הסטאטיסטיקה של אז ) לחצי מיליון , ובכן למי מסוגלים הם להפריע 1 חזקה שיעניקו להם את כל זכויות המיעוט הליבראליות ביותר לפי תכנית הלסינגפורס שלנו . — כל אלה דברים בטלים הם , — השיב . — אני יודע שאצלכם במזרח אירו פה משוטטים בכל איזור קרוב לבני עשרה לאומים , ובעיגיכם נראה הדבר נו רמאלי ; ואילו בעינינו במערב נראה הדבר הזה בגדר מחלה , שאין לה תרופה . להניח למצב כזה במדינת היהודים שלנו , הרי זה כאילו ניקרנו את עינינו במו ידינו . אם נקבל את ארץ ישראל יהא על הערבים לערוך " טרק . " " ) טרק" היא מלה לקוחה מלשונם של הבורים בדרום אפריקה . מובנה המילולי : לערוד מצעד , לעקור עם האשד . והילדים וכלי המיטה למקום המרוחק מילין מהבית הישן . בשליש הראשון של המאה שעברה ערכו הבורים את ההגירה ההמונית המפורסמת מארץ הקייפ לטראנסוואל כדי להיפטר משכניהם האנגלים : הם קוראים לכך ה"טרק הגדול ( . " איני בטוח , — הערתי — שהם ירצו בכך ; ולאן 1 תשובתו על השאלה "לאן" היתר . — ארם נהריים . באותן השנים עדיין היתרו חרותה בזכרון הכל תכניתו המפוארת של המהנדס וילקוקס , בונה מפעלי ההשקאה המפורסמים במצרים , — תכנית להוציא לפועל מפעלי השקאה גדולים בארם נהריים ולעשות את הארץ , הנקראת היום עיראק , לשטח הדגן העשיר ביותר בעולם . — ומה שנוגע לעניין "אם ירצו בכד או שלא ירצו בכך" כאן הוא פיתח לפני את התיאוריה שלו על — " re distribution of races" חלוקה מחודשת של העמים על פני האדמה . מן הסתם מובאת תיאוריה ז 1 ביתר בהירות ובפירוט מדוייק יותר אי שם בספריו , אד לא את כולם קראתי ; אמסור עליה , על פי זכרוני . ראשית , סבר זאנגוויל , אין כל קדושה בדרך שבה פיזרה ההיסטוריה את העמים על פני אמא אדמה . בכלל ההיסטוריה היא ברנש חוטא ; כל שהיא חוללה היה כמעט תמיד גרוע ובלתי נוח , ושלושה רבעים של מה שקרוי בפינו "פרוגרס" מתבטא לאמיתו של דבר במאמץ לתקן את הטעויות והשטויות והנבזויות המרושעות של ההיסטוריה . בעניין "חלוקת האדמה" ביחוד גרמה היא צרות אין ספור , וכמעט בכל שנות דור על העמים להירתם למסעות הגירה המוניים — בימי קדם מאסיה לאירופה , בעת החדשה מאירופה לאמריקה ואפריקה ואוסטרליה ; אף על פי כן נשארו בעינם אותו תוהו
|
|