|
עמוד:58
בסופו של דבר , המירשם הבדוק לגאולתה הסוציאלית של האנושות כולה . אולם לפני שמגלים את המירשם מן ההכרח לבנות את המעבדה . אין זו מליצה נבובה — הדיבור הזה על "מעבדה . " עמים רבים תרמו אוצרות רוח ליצירת אותו שלל מחשבות ושאיפות המכונה תרבות הרוח של תבל כולה , — עמים רבים , עתיקים וחדשים , אך אין ביניהם אף לא עם אחד שתרומתו עשירה כשלנו , דווקא בתחום התרבות הקשור ב"תיקונו של עולם , " בשיפור הסדר הסוציאלי . בין כל הגזעים בעולם הננו ה"מומחה" הראשי בתחום מלאכת קודש זו 1 אולם , עקב מהתלה מרה של ההיסטוריה , נשאר דווקא ה"מומחה" לשיקום סוציאלי בלא ארץ , בלא גוף סוציאלי משלו , כדי לבנותו מחדש ולחזור ולבנותו מחדש בהתאם לגעגועיו שלו ולחיפושיו שלו . הנטיה היהודית לרפורמה סוציאלית יכולה לבוא לידי ביטוי רק בכך שעלינו להפיץ את רעיונותינו בקרב עמים אחרים 1 ללמדם על ידי מתן עצות והטפת דרשות , לא ככל האומות האחרות , בדרך הדוגמא , שהיא הדרך היחידה והתכליתית ללמד את העולם אמת חדשה . הנה רואים אנו ברוסיה , מה עולה בגורלו של רעיון יהודי כשמוסרים אותו להגשמה בידי גויים ... לא תבוא כל גאולה סוציאלית כל זמן שאין לו למומחה מעבדה משלו . אלה הבונים בשבילו את המעבדה עושים בכך , אולי , שירות חשוב יותר לאנושות מאשר לעמם שלהם ו ואפילו אם נשכח לרגע קט את כל האינטרסים היהודיים הלאומיים , ונדון בבעיה רק מנקודת מבטה של האנושות ותיקון העולם , — ראוי , אולי , להקריב מספר דורות של בני הנעורים שיעצמו את עיניהם שלא לראות את כל המתרחש מסביב ולהתרכז אך ורק בבנייתה של אותה מעבדה , שממנה וממנה בלבד תצמח גאולתה של האנושות . היהודי הבונה את המדינה היהודית הוא לוחם מעולה יותר למען גאולת העולם מאותו יהודי ה"מסייע" ( ואפשר שבעצם הוא "מפריע" (? לעמים אחרים להטליא את "הוריהם" הסוציאליים שלהם עצמם . בניית מקדש תובעת קרבנות ; ואין מונים את הקרבנות , ואין מבכים אותם ואין זועקים עליהם זעקה גדולה . ואין מנוס מכד שיהיו אלה קרבנות מכל הסוגים : אנשים לאין ספור יתקפחו בתוך כך ברכושם , בהנאותיהם האישיות , בבריאותם ובחייהם . אין רצונך בכך — ? אל תלך , ואולם אם אתה הולך , אל נא תחולל טרגדיה מההכרח להקריב הכל , לרבות האינטרס המעמדי .
|
|