|
עמוד:829
בבלגיה ובהולאנד , בצרפת ובשווייץ בית"ר בלגיה היתה מתחילתה פוליטית לפי מגמתה , ועם ייסודה של הצ"ח נעשתה העבודה התעמולתית , שבה היתה מורגלת מאז , תוך ויכוח חריף עם השמאל היהודי , החלק העיקרי של פעולתה . בית"ר נשאה על שכמה את עבודת הצ"ח , ואירגנה את אסיפות העם וה'אקאדימיות' ואת ניהול החרם על תוצרות גרמאניה , בייחוד בעיר אנטוורפן . לכבוד י"א באדר 1936 ערך דוב דאפנר חוברת ( שנתכוונה להיות אתחלה של 'ירחון בית"רי : ( ' 'התקווה , ' ובה השתתפו ראש בית"ר ומאישי בית"ר " 7 ז . 1 בית"ר בלגיה , שמתחילה שלחה חבריה ל'הכשרה' להולאנד , הקימה שתי נקודות 'הכשרה' משלה ( בז'א בליי , ולייד העיר לייג . ( ' בית"ר נחשבה אותו זמן כהסתדרות הנוער הציוני החזקה במדינה . 1798 המחנה שקיימה בית"ר בקייץ 1936 בהוסטייר בארדנים נחשב כהצלחה גדולה הן מבחינה אירגונית והן מבחינה רוחנית . כיוון שהיתה בבלגיה עירנות בענייני אידיאולוגיה , ( 1796 עי' עדות משה גלבארט . ( 1797 מן המשתתפים : רמבה , כרוסט , דיליון , יואל קרילנזאן , פינחס הררי ( שפיץ ) — סגן הנציב לשעבר , אליעזר גל עד , יעקב בךהרוזן , א . טארטאקובסקי , מ . קפלן , משה לב — מזכיר הצה"ר . ( 1795 דוב דאפנר , 'המדינה . 1936 . 2 . 4 ' , מספרי החברים המ אורגנים לא היו גדולים במיוחד באותו זמן ו באנטוורפן , 110 — בבריסל . 20 — קננים נתקיימו אף בערים לייג' ושארל סרוהי . קלוב' בריגה . אווירת ערב המילחמה מנעה את פיתות הניסיון החשוב הזה . רבים והדוקים היו הקשרים שבין בית " ר לאטביה לבין בית"ר ארץ ישראל , מכוח הקשרים האישיים , מכוח הביקורים של הארץ ישראלים בלאטביה , ומכוח הקשרים הרשמיים . תקופת זמן פעל בבית"ר לאטביה שליח שילטון בית"ר אריה בךאליעזר . 1793 בכנס ארצי ( 1938 . 7 . 31-30 ) הוכיחה בית"ר לאטביה , שעומדת על בסיס מסורתה הראשונה בענייני עקרון , ובייחוד בענייני הגיוס , וכן אף בענייני אירגון . הדיונים התנהלו על בסיס אידיאולוגי עקרוני כללי , ובסיכום החלטות ועדת הכנס ( בראשות זלמן לוינברג ) הוכנו הצעות בית"ר לאטביה לכינוס העולמי . בסיכום דובר נגד חילול רעיון הגיוס המקורי , המחייב את כל בית"ר , והוזכר שאין 'גיל של זיקנה' בבית"ר ') בית"רי שאינו בוגד בבית"ר ואינו מוצא מבית"ר נשאר בית"רי לכול ימי חייו , ( ' הוערכה חשיבותה של ההתיישבות הבית"רית ' ) אין כוח ... בלי עמדות כלכליות , ( ' והוצע שעליית בן בית"ר תהא לפי פקודת מחלקת הגיוס של שילטון בית"ר , ברם 'הפלוגה אינה הצורה היחידה של הגיוס בארץ ישראל . ' בנושא האחרון היתה מידה של תמורה בהערכת מקומה של הפלוגה בגיוס . 1794 בקרב האוכלוסייה היהודית של א ס ת ו נ י ה , והיא רק 6000 נפש לערך , היתה בית"ר על ארבעת קנניה ( ו 250 חבריה ) הסתדרות הגוער הציוני העיקרית במדינה . בה פעלו סטודנטים בית"רים מלאטביה ש למדו באוניברסיטאות אסתוניה , וכן שליחים מיוחדים מלאטביה , שאל נציבותה היתה קשורה אסתוניה מבחינה אירגונית . בית"ר אסתוניה היתה פעילה בתוך הפריפריה שלה , ושיתפה עצמה בפעולות בית"ר העולמית . אף שלחה שני צירים לכינוס העולמי השלישי של בית"ר . 179 s ב פ י נ ל א נ ד , שאוכלוסייתה היהודית היתה זעירה ( כ 1500 נפש , ( לא היתה התארגנות ציונית של ממש עד לשנות השלושים הראשונות , שבהן הוקם סניף הצה"ר בראשותו של ד"ר יונאס יעקבסון . ד"ר יעקבסון הוא שהביא לייסודה של בית "ר במדיגה , מכוחו של הבית"רי מריגה שהזמין לביתו מלאטביה לחודשי הקייץ לשמש מורה ומדריך לבניו הרכים . אותו בית"רי , משה גלבארט , נתקשרו אליו לא רק שני הבנים הרכים , אלא אף בני מישפחות יהודיות אחרות , מתלמידי בית הספר היהודי . היחידה הבי ת"רית הקטנה ( בין 20 לבין ( 40 פעלה כמעט ברצי פות במשך כל שנות השלושים . בקרב החברים חזקה היתה הזיקה לארץ ישראל , ומהם עלו לארץ ישראל בסטודנטים וכחלוצי בית"ר . אחוז גדול ביחס מן האוכלוסייה היהודית הקטנה הגיע לארץ ישראל . 1796 ב'מכבייה' האירופית שנערכה בהלסינקי באבגוסט 1939 נטלו חלק פעיל חברי בית " ר ( ובכללם בני ד"ר יעקבסון . ( באותה 'מכבייה' השתתפה מישלחת מבית"ר לאטביה . ( 1793 בספר 'קורותיה של תנועה — נצ"ח בלאטביה' לאתי ניישטאט צוין אי דיוק ביחס להכשרה בבית"ר ( עי"ש , . ( 173 ההכשרה הצטמצמה בכלל , ובכלל אף היתה בחלק בבחינת ' הכשרה בודדת' ( עי"ש , ( 98—95 מיספרי אנשי ההכשרה הבית"רית אצל איכרים ובפלוגות עירוניות לא נבדקו . עי' עדות ד . וארהאפטיק . ( 1794 על ההצעות עי' להלן , פרק צו , עמ' ( 1795 . 847—846 עי' עדות ברוך מינקוביץ . '
|
|