|
עמוד:516
אבל ההיסטוריה מתנועעת בתנועה דיאלקטית , וכיום אנו עדים למיפנה המחייב דיביזיה נכבדה אף בתחום זה . פתחנו בעקירת הקליריקאליות , ברם מכאן הגענו לעקירת האלוהים ... ועכשיו אנו רואים לאן עלול טיבעו של אדם להידרדר אם נשללת ממנו האלוהות ... ערכו של אדם שוב אינו נקבע על פי מהות מצפונו , אלא על פי מוצאו המעמדי או הגזעי . בני דורי עודם נאמנים למסורת החירות . אבל אנו מתחילים לשאול את נפשנו , אם הפירוש שניתן בשנות התישעים של המאה שחלפה עודנו בר תוקף במאה העשרים . ודאי , הדת היא עניינו הפרטי של היחיד וכך תוסיף להיות מבחינת רגשותי האישיים - אם אני מאמין , או לא , אם אני מחייב דת או שוללה , וכך מבחינת הרגשות והשקפת העולם שלך , שלי , שלו . כאן צריך לשלוט חופש מוחלט , במלוא המובן חסר הגבולים של הלי ביראליות הוותיקה , הקדושה - אשר לי קדושה תהיה לעולמים — ואסור להביא עלי דוחק או עונש על כך . ברם לא עניינו של היחיד בלבד הוא , אם יוסיפו להיות בעולם הזה שלנו היכלות או יחלפו , אם הר סיני והנביאים יסודות רוחניים חיים הם , או מוצגי בית נכאת מאחורי זכוכית , כמו גווייה חנוטה של פרעה ... עניין עילאי ל"מדינה" - ואצלנו לאומה — לבל תכבה אש התמיד , למען יודלקו נרות בבתי כנסייה וכנסת , למען יישמע ויילך קולם של הנביאים כקול חי בחיי החברה , למען תישמר במערבולת של השפעות לאין ספור , הסוחפות את הנוער בימינו , ולעתים מתעות אותו ומרעילות , ההשפעה הזאת , ' שהיא ללא ספק הטהורה שבכולן - רוח ה' . 947 ' ז'בוטינסקי הסביר את התארגנותה של הצ"ח על בסיס חדש , שאין עמו השתלטות הצה"ר על הצ"ח מכוח הרוב שלו . ד " ר אברהם ויינשאל הירצה הרצאה מקפת בשאלות הכלכלה ומדיניות היישוב היהודי , ועמד בתוקף על חובת ההתנגדות למועצה המחוקקת , המוצעת מטעם ממשלת המאנדאט כתוכנית מדינית חדשה . ד"ר ויינשאל הציע הקמתו של באנק לאומי שהונו מיליון לי"ש . את ה'פרוספריטי' בארץ ראה כבתה של היוזמה הפרטית דווקא . ש"י יעקבי הרחיב דיבורו נגד ה'רייך השלישי' של היטלר ונגד שיטת ה'טראנספיר' שנתקבלה על דעת ההסתדרות הציונית — שיטה שממנה נפגע היחיד ונפגע הכלל . קודם לכן הורשה הפרט להוציא 1000 לי"ש במזומנים , ואילו עכשיו רשאי להוציא את רכושו רק בסחורות , ומהן זוכה הפרט רק ב 0 / 039 מערכן . % 22 הן הוצאות האדמיניסטראציה . % 30 מוחזרים בניירות ערך של הקק"ל , 'ניר / באנק הפועלים , ו'הנוטע' . ד"ר אוס קאר רבינוביץ הירצה בשאלות המיבנה והחוקה . רבים השתתפו בוויכוח הכללי על הנושאים המרכזיים שעמדו בכינוס , ובייחוד היה נטוש הוויכוח בשאלת המיליטאריסם ובשאלת היחס לדת . איש הוויכוח המרכזי היה ד"ר . ו פון וייזל , שדן ברותחין את התוכניות השונות בתחומים השונים , הן בתחומי החוקה והן בתחומי המדיניות והכלכלה , העלייה והחינוך . הוא ייצג את המאכסימאליסם הריביזיוניסטי בסערת רוח ובקולניות . עיקרו של הטיעון המאכסימאליסטי היה , שיש להכריז על ההסתדרות החדשה כעל הסוכנות היהודית . המאכסימאליסטים התנגדו לבחירת הנהלה ' אן בלוק ' . המאכסימאליסטי שבחבורה כולה היה פאול הלה שדיבר בקיצוניות יתירה לכבודה של הק נאות . 919 ד " ר וילי פרל טען , שאם תפרוץ מילחמה עכשיו , הרי יעמוד כל המחנה בלתי מוכן מבחינה פוליטית וצבאית , וכנגד זה תבע להשליט בהצ '' ח לגיוניסם , ולהקים מיניסטריון ללגיון , ונספחים צבאיים לו בארצות השונות . יעקב די האאז יצא חוצץ נגדו , וטען , שבתורת מי שבא מארץ אנטי מיליטא ריסטית , הוא סבור שאסור שבהצ"ח תשלוט חח צבאית . אינג' אהרן קופילוביץ' הסביר את מהותה של הצבאיות של הצ"ח ברוח אחרת , ואף ד"ר פרל בא להסביר , שנפלה אי הבנה בדבריו . בוויכוח החריף בנושא הדת והתחייה הלאומית נתבצרו בעלי עמדות מנוגדות . מצד אחד נציגי הדתיים , ורבנים בראשם , ומצד שני עמד פרופיסור אלכסנדר קולישר , שלא היה מוכן לזוז אפילו כמלוא נימה מן העקרון הליביראליסטי , כשהוא נתמך בדי האאז , עדייה גוריביץ' ( מהוגי הכנעניות , ( אריה דיסנצ'יק , מרדכי כץ . 050 רק ז'בוטינסקי הצליח ליישר את ההדורים ( 947 עי' ? OJ ^ U'r , Kongresszeilung der N . Z . O . 'נאומים , ^/ 1927 193—175 / 1940—1927 ( תרגום ב . לובוצקי . ( ( 948 עי' נאומי ד"ר ויינשאל ויעקבי 'הירדן ( 949 . 1935 . 9 . 22 ' , אב"א אחימאיר , שנשתחרר רק לפני חודש מבית הסוהר , לא יכול לבוא לקונגרס , ושיגר ברכתו ו 'אמת הרצל קודמת לשלום עס מארכס . זיכרו הסחת הדנזים של השמאל ( 950 . ' גוריביץ' אמר , שאינו חושב עצמו שייך לדת משה . ודאי מכיר בדת יהודית ובמסורת יהודית , אלא שהעם העברי נת קיים אלפיים שנה לפני הדת היהודית , והצהיר באופן סמלי : אינני יהודי מיבנה , אלא עברי משומרון ( לפי ה'קונגרס צייטונג : ' מיפו . ( אריה דיסנצ ' יק הצהיר : 'אני בעד פרינציפ של מדינת ישראל , ולא איכפת לי עוד / והוסיף : אם סטאלין יצליח — לא איכפת לי . 'מוכן לשתף השטן והמוות . עם
|
|