פרק ו האנטישמיות של "בני האדם" וה"דברים"

עמוד:52

בכדי להסביר את הדבר למסתכלים מבחוץ , עלינו להודות בכמה אמתות מרות ולהגידן — ותהיינה האמתות מכאיבות כמה שתהיינה בשביל אנשים המצטיינים ברגישות מופרזת . מרכזן של הודאות בלתי נעימות אלו — בתכונה אופינית אחת , בעלת חשיבות מכרעת , של המציאות המזרח אירופית : ישנן כמה בחינות בלתי נמנעות בהתפתחות החברתית הנורמלית במזרח אירוסה ( המלים "בלתי נמנעות * ו"נורמלית * טעונות כאן הדגשה מיוחדת . ( שהן הרות אסון בהכרח , מבחינה אוביקטיבית ואורגאנית , בשביל קיומם של היהודים . בפרקים הבאים נסביר את העובדה הזאת ע * י שפע דוגמאות ו כאן , בפתח דברינו הנוגעים לנושא הזה , נתבונן בעובדה אחת , הנחשבת לדוגמה קלסית של הניגוד העמוק הקיים בין ההתפתחות הנורמלית בכלכלה המזרחית המרכזית לבין מעמדם של היהודים בתוך אותה הכלכלה . אנו מתכוונים לתנועה הקואופרטיבית בין אוכלוסי ה"גויים ' ביהוד — באזורים הכפריים . בפולין ישבו ' כ 700 , 000 יהודים בכפרים , והיוו בממוצע 3 ' 2 % של כל האוכלוסים הכפריים . שלשת רבעי מיליון הנפשות האלה התפרנסו — חוץ ממקרים מעטים יוצאים מן הכלל —מהחזקת חנויות , או שעסקו ברוכלות בין החקלאים . התנועה הקואופראטיבית החלה זמן רב לפני מלחמת העולם הקודמת , אבל הגיעה לשיא התפתחותה רק בעשר השנים האחרונות . בשנת 1938 נמצאו בפולין הכפרית 3207 קואופראטיבים צרכניים ( ובהם 350 , 000 — חבר 1407 , ( קואופראטיבים לשיווק תוצרת החלב ( 626 , 000 חבר ) ו — 953 לשיווק כללי 76 , 000 ) חבר . ( התפתחות זו רצחה ממש את התגרים היהודיים בהמוניהם . ויש לציין את העובדה הראויה לתשומת לב מיוחדת , שהתוצאות היו קטלניות ביותר באזורים האוקרייניים דוקא , במקום שהתעמולה האנטישמית הישרה היתה רופפת הרבה יותר מאשר בין הפולנים , ובמקום שהממשלה היתה חרבה פחות מעונינת לשאוף להחלשת

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר