|
עמוד:21
( אם הדבר הוא מובן , גם כשאין מזכירים אותו — על אחת כמה וכמה יהיה מובן , אם יזכירו אותו במפורש . ( אעפ"כ נביא כאן את דבריהם של שני אישים חשובים' כי הללו , לכל הפחות , לא שכחו להזכיר את היהודים . שניהם — ליברלים ללא שמץ דופי , ואין ספק , שכוונותיהם טובות ביותר . ומשום כך דוקא יש במסקנות , שכל יהודי ייאלץ להסיקן מדבריהם , כדי לדכדר את רוחנו ביותר . סיר וואלטר לייטון ( בספרו "מטרות המלחמה של בנות הברית ( " הוא אמיץ למדי , בשביל לציין את התנהגותה של גרמניה כלפי השאלה היהודית כאחד הפשעים אשר "עשו את גרמניה לגורם מזיק מבחינה בינלאומית . " " לעתים קרובות היו טוענים בעבר , כי צורת המשטר או הפילוסופיה המדינית שבוחרת לעצמה ארץ אחרת אינן נוגעות לנו . המאורעות הוכיחו , שטענה זו אינה אלא "אמת חצאית . " במשך שש שנות השלטון הנאצי ... יצרו הרדיפות על היהודים בעית פליטים , המכבידה על ארצות אחרות בקנה מדה , שטרם נודע כמוהו בהיסטוריה . " מוחות הנוטים לבקורת מופרזת , עלולים להעיר כאן , כי זוהי תפיסה צרת עין במקצת . לפי שניסח סיר וואלטר לייטון את הדברים יוצא , שאילו הלכו הנאצים בעקבותיו של פרעה מלך מצרים והיו מניאים את הקרבנות מלהמלט ל"ארצות אחרות , " הרי לא היה כל יסוד להתאונן עליהם . אבל לא זה הצד החשוב שבדבר : הנקודה העיקרית כאן היא , שכל הקטרוג הזה אינו מחייב , לדעתו של המחבר הליברלי , להגיע לכלל מסקנות שכדאי להזכיר אותן . בהגיעו לניסוח מטרות המלחמה שלו , הרי הוא דורש את תקומת פולין החפשית וצ'כוסלובאקיה החפשית , פלביסציט חפשי באוסטריה וצעדים לקראת הקמת פדראציה של מדינות אירופה המרכזית , עם "אזרחות משותפת , " אשר "תבטיח כמה זכויות יסודיות , כגון את חופש הדיבור , זכותו של הסרט שלא
|
|