|
עמוד:206
כשחזר ז'בוטינסקי מן הקונגרס הציוני לארץ ( נובמבר ( 1929 ערך חקירה ודרישה , 105 בעניין הטענות שהושמעו כנגד בית" ר , ובשאלה זו פירסם ( 1930 . 1 . 7 ) מאמר ב'דואר היום' בשם ' טוב . ' במאמרו זה העריך את העובדות לאמיתן , והביע את השקפתו בנושא : ' ברית תתמפלדור לדאבוני הגדול לא איר גנה את ההפגנה של תישעה באב . הרבה יותר שמח הייתי לו איתנה את התהלוכה ההיא על פי פקודה רשמית , שחור על גבי לבן : כי ההפגנה בתנאי השעה ההיא היתה דבר נחוץ ויפה ורב תועלת . — - - רק שוטה ועיוור יגידו , כי בסבלנותנו הזאת ראו האנגלים והערבים ביטוי של "מישמעת" או "בג רות מדינאית . " האנגלים והערבים ראו בה גורם אחר לגמרי : פחד ... התקדם , הדרך פנויה s אל תפחדו ! פה "מותר ... " שמענו תירוץ מפי חכמי ישראל וחכמי הממשלה : " אולי טיבעית היתה הפגנתכם בתנאי השעה ההיא , אבל אסור לכם לעשות גם דבר טיבעי , אם עלול הוא להרגיז את השכנים . " התירוץ הזה הוא , באמת , מרכז הכובד של בעייתנו כולה . אין אף אחד מעיז להכחיש , כי ההפגנה היתה " ליגאלית" מראשיתה ועד אחריתה . ואין מי שיעיז לשלול ממנה את התואר "טיבעית" — טיבעית ככול תגובה המונית על עלבון לאומי , טיבעית במובן שכול עם אחר היה עונה על פרובוקאציה כזו בהפגנות פומביות , אלא שיש רוצים ללמדנו את החוכמה העתיקה הזאת : דבר שהוא ליגאלי , דבר שהוא טיבעי - לכם הוא אסור , פן תרגיזו את עצבי השכן . זו היתה חוכמתנו בגיטו , במקום שהשכן היה "בעל הב יית" ואנחנו "אורחים , " או גם פחות מאורחים . עתה מייעצים אותנו , שגם פה ננהיג את השיטה ואת הפסיכולוגיה הזאת . תודה רבה , לא ; מה שהוא טיבעי , ומה שהוא חוקי , זה מותר לנו פה . אם רק בתור הכרזה והדגשה של האמת הזאת - נחוצה היתה הפגנתו של הנוער . שנית , דבר י פ ה היתה ההפגנה . אני קורא "יפה' לדבר שיפיו נראה וניכר ומורגש גם מרחוק . ראיתי את הרושם , שעשתה הפגנת הנוער של תישעה באב בארצות הגולה . עד אשר באה אלינו בשורה זו התהלכנו כעבדים מוכים ; אף אלה הרבים ש"נתפעלו" לקומדיה של הסוכנות המשותפת בציריך / קונגרס ציריך 929 ו , שבו אושרה "הסוכ נות היהודית המורחבת - / " אף אלה הרכינו בראש בזוכרם את מעשה העלבון ההולך והמת עמק על שפת הר הביית , ושאלו זה את זה : למה שותקים ל — לפתע פיתאום קראו בעיתוני הבוקר : אינם שותקים ! כאילו תלון נפתח לתו חה ונכנס אוויר של מרחביה לתוך מרתף . שלישית - רבת תועלת היתה הפגנת הנוער , כי כל דבר הנחוץ והיפה והבא בזמנו והמזקף את הגב היהודי והפותח את חלונות מרתפינו הוא דבר מועיל . אומנם יש אומרים , כי ההפגנה הביאה לא תו עלת , כי אם נזק — "גרמה לפרעות . " מעניין היה להרכיב רשימה מדוייקת של כל המומנטים ש" גרמו לפרעות" על פי השקפות מבקרינו הר בים , יהודים ולא יהודים . בעיתוני אנגלים קראתי , כי הגורם העיקרי היה יצירת "הסוכנות המורחבת , " או קניית קרקעות , או העובדה שחדלנו מל קנות קרקעות , או העובדה , שבעלי רכוש יהודים מנצלים את הפועל הערבי , או העובדה שבעלי רכוש יהודים אינם רוצים להשתמש בפועל הער בי ... אין סוף לרשימה . - אין לה סוף , כמו שאין לה טעם . במשך דורות של ניסיון אכזרי למדנו ' התאחדותנו לא נזיפלגתית ובטלת מטרות תרבותיות בעיקר / ו'לא בת ברית לבית '' ר . ' בין מדביקי הכרוזים להפגנה בתל אביב היו בית '' רים , מתלמידי ביה '' ס למדריכים . אף בירושלים היה בית '' רי שנאסר עם האתרים ' ) הארץ / . ( 1929 . 8 . 19 הלוי העיד , ששמרלינג מן הנעצרים קיבל את נזיפתו של הלפרן על פעילותו בוועד למען הכותל . חרדתה של הממשלה מפני ההפגנה היתה גדולה מאוד . שוטרים רבים הובאו בשלוש מכוניות . בהלתם של אנשי ההנהלה הציונית היתה גדולה אף יותר . מיספר משתתפי ההפגנה ( בחלק ממנה ) הגיע ל 800 ( מ '' ד קולומבוס ' , היונו / . ( 1968 . 8 . 18 ( 105 משה סגל , בפקודת הלפרן , הגיש דו'ח מפורט על ההפגנה , אלא שלא נשתמר .
|
|