"אנחנו הבורגנים"

עמוד:212

אם רק ננתק מן האנושות את כבליה המיותרים , היא תתלבט ותתחבט תחילה , אף תתנהל בכבדות , אך בסופו של דבר תעלה על דרך המלך . הם האמינו , כי החברה נעה קדימה , ושתנועה זו תוליך אותה בבירור אל ממלכת השלום והאמת . משום כך ראו הם בציוויי המהפכה הצרפתית , — חופש ושוויון , — מרפא לכל תחלואיה של האנושות . מובן , שהם ידעו , כי מלבד זאת מצויות גם בעיית העוני והניצול ו הם ידעו , כי המיבנה החברתי הנוכחי אין בו צדק ויש בו אכזריות . אך הם האמינו , כי גם לאלה תעזור הקידמה בתנאי חופש ושוויון . הם היו "ליבראלים" ו"דמוקראטים" עד עמקי נשמתם . הם שנאו כל אנוכיות , בין מעמדית ובין לאומית : כידוע , לחם אפילו גאריבאלדי — בהפוגות שבין המלחמות על שחרור איטליה — למען חירותן של הרפובליקות באמריקה הדרומית ולמען צרפת בעת הפליטה הפרוסית . הם הורישו לנו באורח קולקטיווי סיסמאות רבות וטובות זכות הבחירה לכל , שיווי זכויות לאשה , שחרור העבדים , הגדרה עצמית לעמים , השכלה כללית , הגנה על העמל , ממשלה אחראית , חופש העיתונות וההתאגדות , שוויון לפני החוק . מובן , שלא הם המציאו את כל העקרונות הטובים הללו , אך הם סגדו להם בנאמנות , והעיקר — הם האמינו בעוצמתם הכל יכולה , בכוחם הגואל , הפועל אמנם באיטיות , אך בביטחון . כזה היה לוצאטי — דומני אחרון הליבראלים האידיאליסטים הגדולים של המאה הקודמת . משום כך מן הראוי היה להרבות ולספר על תולדות חייו ; אך איני כותב על לוצאטי , אלא על הלך הרוח ששרר במאה ה , 19 ועל כך , שכיום שוב אין הוא באופנה ונדחק למחסן בלויי הסחבות . עצם המלים " ליבראל" ו"דמוקראט" נהפכו זה מכבר למלות גנאי וקלס . האידיאולוגיה של החופש נדחקת בהדרגה מפני האידיאולוגיה של שלטון משטרה ? באמריקה הוא אוסר עליך לשתות יין וללמד את תורת הצמחים על פי דארווין , באיטליה — לחשוב , ברוסיה — לנשום . זכות הבחירה , ממשלה אחראית — את אלה מכנים כעת פארלמנטאריזם רקוב ; מדינות שעדיין לא ביטלו אותן מביטות מתוך קנאה ברוסיה , בספרד ובאיטליה . בייחוד נרדף כעת רעיון השוויון . אותו רוצים לדחוק אל הפינה האפלה ביותר שבמחסן בלויי הסחבות . את הרעיון בדבר קידמה כלל אנושית המירו ברעיון המעמד היחיד , שקנה לו זכות יחיד במסגרת כל סגולות הקידמה . משום כך מסתכמת הקידמה דווקא בכך , שהמעמד הזה אמור לנצח ולדכא את כל האחרים : שבהם נמצא הגה השלטון בידי המעמד הזה , שם הוא קובע לעצמו בבירור ובמופגן שורה שלימה של זכויות יתר , המוקנות לו על פי דין ורשומות שחור על גבי לבן בתחום מערכות החיים , החינוך , המדיניות ואפילו המשפט .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר