אופוזיציה ואופוזיציה־לשמה

עמוד:158

המלאנכו ליות בתחום זה , שרויים שלושת רבעי העודרים בשדה הציונות ב"הלך רודו אופחיציוני . " והרי אץ מדובר כאן במרה שחורה , אלא בתשובה : לקבל או לדחות . את השתעבדותה של התנועה הציונית לאויביה המושבעים של הציונות ניתן למנוע רק על ידי השמעת קריאה ברורה ! " ) non possumus איננו יכולים . ( " לאיש לא תורשה הכניסה ל"סוכנות היהודית , " אלא אם כן יצהיר מראש על הכרתו ברעיון הציוני לגבי ארץ ישראל . אין איש מונע מן המתבוללים לעבוד בארץ ישראל בנפרד או במקביל . "הסוכנות היהודית , " כלומר , הציונים , תסכים ברצון וברוב אדיבות להידבר עמהם בכל השאלות המעשיות העומדות על הפרק . כד , דרך אגב , נקבע גם במאנדאט , שבו מדובר רק בשיתוף פעולה בין "הסוכנות היהודית" לבין יסודות אחרים של היהדות , ולא בדבר כניסתם של אלה ל"סוכנות . " על כן , ה"אופוזיציה , " אם אינה סתם אופוזיציה לשמה , עליה לומר במפורש : "אנו רוצים לכנס את הקונגרס הציוני ולהציע לו לא לקבל לסוכנות היהודית , בתור הברים בעלי זכויות מלאות , אלא את ידידי הרעיון הציוני " . האם כבר גמלה תשובה כזאת בהכרתם של כל אלה , שמתכסים עתה באיצטלת אופוזיציה לשמה ל אם לאו , אז אין שום ערד לדאבון לבם . דרישה זו — "כן או לאו" — חשובה במיוחד לגבי הבעיה העיקרית של רגע זה , לגבי שורשו העיקרי של כל המשבר העובר עתה עלינו . אנו מדברים על המשבר המדיני בארץ ישראל , על סיבותיו והדרכים לשנותו . לא די לומר , ש"המצב המדיני הוא רע , " כדי שתהיה הזכות למלא תפקיד של אופוזיציונר . כל חברי ההנהלה הם בדעה , שהמצב המדיני אינו טוב . ואף לא די להודות בכך , שאשמה זו בחלקה הגדול , או כל האשמה כולה , מוטלת על האדון סמואל . זאת יודעת ההנהלה הלונדונית , ובישיבותיה הסגורות אף מודה בכך . השאלה אינה בקביעת עובדה , שהחולה אכן חולה הוא ושבמרכז גופו מצויה נפיחות מסוכנת . השאלה היא איפוא — מה לעשות . והרי לכם דוגמא : בקונגרס הציוני האחרון עשה רושם רב נאום קטלני , שהושמע בישיבה סגורה , נגד האדון סמואל . הנואם , אישיות בולטת מאוד , אף הודה , כי לא ניתן לשנות את האדון סמואל , אך סיים את נאומו כד : "תשאלו בוודאי : ובכן , יש להסיק ממצב זה מסקנה הגיונית . ואני עונה לכם : לא , אין להסיק מכך מסקנה הגיונית . קראו לי איש בלתי עקיב , ואף על פי כן , איני מסכים להקריב את האדון סמואל . אני מעדיף לסבול . " נציגי השקפה זו כיום — והם אינם מועטים — נמנים אף הם , כפי הנראה , עם אנשי ה"אופוזיציה . " אך עלינו להודות : בהחלט איננו תופסים על שום מה . מצבי רוח , שבעליהם עצמם רואים אותם כמצבי רוח עקרים וללא מוצא , עדיין אינם מהווים בסיס לתואר "אופוזיציה . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר