|
עמוד:100
פטפוט בטלני וקל דעת . בידי התנועה הלאומית היהודית אין שלטון כפיה , ובזה נאמר הכול . כשיש צורך באנשים או בכסף , הרי אפשר לגייס את האנשים והכספים הללו רק בעזרת הפעלת התלהבותם של ההמונים או של היחידים . הפעלת התלהבות שמה תעמולה . התעמולה בכלל אינה יכולה להיות אילמת ; פחות מכל — כאשר מדובר בשבטים , המפוזרים במקומות הרשומים בכל עמודי האטלאס הגיאוגרפי . מובן , שההזייה על כיבוש חשאי מושכת את הלב ביותר . עוד אצל הומרוס נאמר והוכח , שרצוי ללכוד את טרויה בערמה , על ידי חדירה לשם בכרסו של סוס עץ , הרבה יותר מאשר לכבשה בסערה חרף התנגדותו העיקשת של חיל המצב . מאז ימי "איליאס" נעשתה תכנית זו עממית מאוד . זכורני , לפני 15 שנה , סיפר לי תורכי זקן בקושטא , בתורת מוסר השכל שנועד לציונים , בדיחה קלת דעת על נאצר א דין חוג'ה . ( נאצר א דין חוג'ה היה אצל התורכים ליצן גדול , דוגמת מוסקה חב"ד שלנו , או הרשלי מאוסטרופוליה ( . אחמד ביי רצה לשאת לאשה את בתו של תופיק ביי ושלח אליו את נאצר א דין בתור שדכן . נאצר א דין בא אל תופיק ביי והציע לפניו את העניין בצורה האלמנטרית הבאה : "אחמד שלחני לומר לך , . " qu'i 1 veut coucher avec ta fine" ( שהוא רוצה לשכב עם בתך ( . למשמע הדברים השליך אותו תופיק ביי מכל המדרגות , ואף אחמד הפליג בו את מכותיו . "על מה ולמה — " ? שאל נאצר א דין חוג'ה , — "הרי אמרתי את האמת . " "את האמת אין אומרים , " השיב לו אחמד . בן שיחי רצה להוכיח לי , באמצעותו של סיפור זה , שכל הרעש שאנו מקימים , קונגרסים , ה"פרוגרמה הבאזילאית , " עצם המלה "ציונות" — הם הם המכשול העיקרי על דרך הגשמת הציונות . ואולם הרי בעצם אין כאן מה להסתיר : זו היא עכשיו גם דעתם של רבים מאתנו , החל באדון הרברט סמואל , המשתדל בכל כוחו להקים "סוס טרויאני" ולהפוך את התנועה הציונית למסדר מחתרת של מבריחי מכס מתלחשים . מנקודת מבט זו המכשול העיקרי הוא , בעצם , הצהרת באלפור , וכוי . שכחתי להתנצל על הבדיחה קלת הדעת ; אגב , דומני , שנושא זה מעובד לסיפור גם באחד המקומות בתלמוד . ואולם העניין הוא בזה , שספק אם ראויה ההזייה הזאת על הציונות המעוקרת להנמקה רצינית יותר . בדברי על ההזייה הזאת איני יכול להיחלץ מהרגשת אי נעימות , — כאילו הייתי כותב דיסרטאציה של משחק בכדור . אידיאולוגיה זו וכל הטאקטיקה הבנויה עליה — דוגמאות הן לילדותיות שאין דומה לה . אין בה כל תועלת : לא עלה בידנו לרמות לא את הערבים ולא מישהו אחר . ואולם הצד הרציני בפרשה זאת הוא בזה , שהיא מזיקה לנו עצמנו . היא הורסת את הפאת 1 ס של תנועתנו , ממיתה את רוח ההתלהבות , משום שהציונות יכולה להתקיים רק בתור תנועה
|
|