|
עמוד:95
עם זה הוסבר לערבים גלויות , שהדבר כדאי להם הרבה יותר מן "המועצה המייעצת" הקודמת , בה אמורים היו להימנות בין 10 פקידים ערביים 3 יהודים בסך הכול . אולם הערבים , סירבו לקבל את ההצעה והחרימו את הבחירות . אז הציע האדון סמואל להקים "גוף מייעץ '' הדש , בו יהיו , 10 לא , 7 ערבים , וחלף כך 3 — במקום 2 יהודים . שוב סירבו הערבים . עוד בקשר לתכנית הראשונה הוצע להם לבחור מתוך הרכב המועצה ועדה , שתפקח על העליה היהודית , 1 ובה אמור היה לשמש רק יהודי אחד לעומת 5 ערבים . ואולם , הואיל והערבים דחו זאת , הוצע להם עתה לייסד ( תחת השם ( Arab Agency ועדה לשם פיקוח על העליה היהודית " ) בעלת אותן פונקציות בדיוק , " נאמר בהודעה הרשמית ) — אך בהרכב ועדה זו שוב לא יהיה אף יהודי אחד . העובדה , שהערבים דחו גם את הוויתור הזה , מוכיחה רק זאת ! הם מכירים את האדון סמואל ואינם מפקפקים , שהוא עוד ירחיק לכת ; וקרוב לוודאי שהם צודקים . מכל מקום , עתה גלויים הקלפים . "הסוכנות היהודית" היא סמל לכל תוכנו הציוני של המאנדאט . להקים לידה , כמשקל נגד , את "הסוכנות הערבית / ' בעלת אותן הזכויות , פירושו — לא רק לנטרל , אלא גם לשתק את כל מנגנון ההתיישבות היהודית , שאותו צפה המאנדאט מראש . כרגע עדיין אין אנו יודעים אם מהלומה זו שנחתה עלינו היא פרי יוזמתו של האדון סמואל ( כדרר הדברים עד כה , ( או שהצו בא מלונדון . אך העניין מעורר סקרנות רק עד כמה שהוא נוגע לאיפיונו המוסרי של המושל היהודי המקורי הזה ; בשני המקרים ברור בהחלט ערכו האובייקטיבי של תפקידו בארץ ישראל . מה שעדיין לא ברור הוא תפקידה של ההנהלה הציונית . לפי מובנו של המאנדאט ולפי כל התקדימים , מן הדין היד . להיוועץ בה תחילה . וכך אמנם אושר הנוהג : התייעצו בה . ומה הלאה 7 ומה איפוא השיבה על כך ההנהלה ? האומנם הועלתה ההצעה לפני ערבים קודם שהגיעה התשובה של "הסוכנות היהודית" ? קשה מאוד להניח זאת , שכן אין דבר זה עולה בקנה אחד עם מובנו של המאנדאט . דומה , שאכן ניתנה איזו תשובה שהיא מטעם ההנהלה ; אולי היתד . זו תשובה בלתי ברורה , מגומגמת , אך בכל זאת משהו כעין תשובה . אולם איזו תשובה ? הדבר מסקרן מאוד . עתה , משנכשל העניין , עקב סירובם של הערבים , מודיעים לנו , שההנהלה תחלוק Aktionskomitee ^ ( הוועד הפועל הציוני ) כבוד נדיר — הוא יזומן על ידה כדי לדון בתכנית שכבר נקברה . גם זה יהיה מחזה מסקרן , מבחן ראשון לוועד הפועל המתפקד בתארו זה , — תואר שקודמו היד . ראוי לו בלא עוררין : — תוארו של עד הנוכח בשעת חיסולן של הזכויות וזכויות היתר של הציונות . יהא זה מאלף מאוד לראות , אם גם ההרכב החדש עומד על אותה רמה של מתינות וזהירות .
|
|