שלוש שנותיו של האדון סמואל [ב]

עמוד:56

מיכאניים , במקום סתם לפקוח את העיניים ולמשש את ה"דברים" ביד . בשימוש היום יומי מכנים אנו הלוך מחשבה כזה "מוח ישיבה . " בחוגי המדיניות הגבוהה מכניה אותו ביתר יראת כבוד בשם "פסיכולוגיה פרקלי טית . " עסקן מדיני , בעל פסיכולוגיה של פרקליט חי ופועל תוך שהוא משוכנע , שהעולם הוא בבחינת מושב בית משפט , מקום בו מנצח הצד שבידיו ראיות מעולות יותר , ואשר על כן משימתו העיקרית היא להציג ראיות . אלה הזוכרים את שנת 1917 ברוסיה , טוענים , שפסיכולוגית זו איננה מונופולין של יהודים בלבד . ייתכן . אך ספק , אם היא מצאה לה התגלמות מושלמת יותר מאשר בדמותו של האדון סמואל . הוא האמין באמונה שלמה בכוח נימוקיו . הרי ברור בהחלט שהצהרת באלפור היא דבר נפלא , ושאיש לא נפגע מהתגשמותה . ואם ברור הדבר יבינו זאת על נקלה גם הפקידים האנגלים וגם הערבים — ורק צריך להסביר להם זאת . משום כך אין כל צורך לפטר אנטישמים שנשארו בשלטון מן המשטר הקודם : צריך רק להסכים להם והכול יתחדש לטובה . וגם לעאךף-אל עאךף אפשר להסביר הכול , וכן לקונגרס הערבי , וכך הלאה . מובן , שאץ האדון סמואל תמים כל כך , כדי להאמין שאפשר להרעיף לקחי " הסבר" רק בדרך הטפת מוסר . אדרבא , יש לגוון את הדרכים : בצד ההטפות וההסברים יש לתת גם שיעורים לדוגמא , וכן להנהיג שיטות מיוחדות של החוק , המינהל וגוונים מיוחדים של חקיקה . אך כל זה צריך להיות כפוף למטרה עיקרית אחת — לתעמולה . למען התעמולה יש לשחרר פורעים , להעניק העלאות בדרגה לעושי עוולות משפטיות , לפייס מסיתים , להשפיל יהודים ולהחוות קידה לפני אויביהם : הכול כדי שיראו השונאים בעליל , שה 16 ז " ) National 1101 הבית הלאומי ( " אינו מפחיד כלל . אין דבר בלתי צודק יותר מאשר לחשוד באדון סמואל בבגידה , ובכך , שהוא "שכח את ירושלים . " להיפך : כל הסיוט בדבר "מעשי המן" שפשטו בכל , ואשר סמואל היה אחראי להשלטתם בארץ ישראל , נוצר אך ורק משום שהאדון סמואל לא התנהג כאיש מינהל , אלא כתועמלן . הוא לא ראה את עיקר תפקידו בהשלטת סדר בארץ , אלא בכך , שכל פעולה מפעולותיו תחולל נימוקים חדשים לצורך התנצלות על קיומו של "הבית הלאומי . " הוא דירדר את רעיון המאנדאט הבריטי לרמתה של איזו שהיא סוכנות לשם הפצת ידיעות נכונות על הצהרת באלפור ועל הציונות . ביטוי אחרון זה שמעתי מפי ערבי , אך בנוסח אחר במקצת הוא אמר : "לשמ הפצת ידיעות מ ו ט ע ו ת . " איני מעז להכחיש , שגם גירסה זו יש לה בסיס משלה . כשרוצים לשכנע את הערבים באורח רשמי , ש"הציונות שואפת" רק להעשיר את ארץ ישראל ורק בדרך אגב להגדיל מעט את היישוב היהודי בארץ , ( וזהו מובנו של "הספר הלבן — ( " הרי זו , בלי שום ספק , בגדר הפצת

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר