|
עמוד:254
5 צירים יהודים , שהיו ב"סיים" הקודם 1 ) אגודאי , 2 מ"המזרדוי 1 , " מצעירי ציון , 1 בונדאי ) נבחרו עתה בסד הכל שלושה : 2 אגודאים ו 1 מ"המזרחי . " התמעטות מספרם של נציגים יהודים בפארלמנט , כשלעצמה , תעשה את מעמדם המדיני באותה ארץ לרעוע יותר : משמעות תמיכתם בהרכב ממשלה ז 1 או אחר נחלשת . עם זה , בנוגע לאוריינטאציה המדינית , אין נשקפים שינויים גדולים : האגודאי יוסיף כמקודם להימנות עם האגף הימני , תוך שהוא מחזק אותו ב 2 קולות במקום באחד ; ואיש "המזרחי" ייהפך , כנראה , לנציג היחיד של היהודים באגף השמאלי , שלפנים תמכו בו ישירות הבונדאים ונציגי צעירי ציון . מה שחשוב הוא , לגבי המדיניות היהודית הפנימית באותה ארץ , שהרוב בסיעה היהודית ב"סיים , " שמבחינה מסויימת הינה מוסד רשמי של האוטונומיה היהודית התרבותית , עבר מן הציונים אל ה"אגודה . " נסיבה זאת לא תאחר להשתקף בצורה מזיקה מאוד באופיים הלאומי של רשת בתי הספר היהודיים ובמוסדות האחרים של המיעוט היהודי הלאומי . בחירות אלו אופייניות במיוחד , אם להשוותם לתוצאה המקבילה של בחירות לפארלמנט בפולין בנובמבר אשתקד . וגם שם רואים אנו אותה תופעה מקבילה : התמעטות ניכרת מאוד של כלל הנציגים היהודים והיחלשות עמדתם של הציונים לעומת ה"אגודה" וקבוצת הבלתי מאורגנים המקורבים אליה . הסיעה היהודית , המייצגת בפולין יסודות ציוניים ואלה הקרובים להם , זכתה בשנת 1930 רק ב 7 צירים לבית התחתון במקום 13 קודם לכן , ולסינאט היא לא זכתה אף לא בציר אחד , במקום 6 קודם לכן . לעומת זאת , גדלה ניכרות קבוצת האגודאים , שנבחרה ברשימה הממשלתית . אותה תמונה נצטיירה בבחירות שנערכו זה לא מכבר בקהילת וארשה . וגם שם הועתקה עמדת הבכורה מן הציונים אל ה"אגודה . " והמסקנה המתבקשת מעצמה היא : ההסתדרות הציונית , בצורתה הנוכחית , איבדה , כנראה , את השפעתה המכרעת ביהדות . לאחר שגילתה את אי כושרה במאבקה על בניין ארץ ישראל , היא איבדה גם את אימונם של המוני העם בגולה . הגיעה , כנראה , העת להתחיל מבראשית במאבק על התרבות הלאומית , הן למען ה"אוטו אמאנציפאציה" והן למען המדינה היהודית , אך הפעם בעזרת כוחות אחרים ודור אחר .
|
|