|
עמוד:252
מן היומן : לקראת המיפקד מיפקד האוכלוסייה בארץ ישראל ייערך רשמית בלילה שבין ד 18 \ ל 19 בנובמבר ; אולם , לפי הסדר , שנקבע לגבי מושבות בריטיות , שבהן חלק ניכר של האוכלוסייה אינו יודע קר 1 א וכת 1 ב , יש לערוך , עד לתאריך הרשמי , מיפקד "מוקדם . " פירוש הדבר , שמעשית — יפקדו הפוקדים את הבתים בין ה 1 ו 31 באוקטובר וכל הרישומים ייעשו , בעצם , בתקופה זו : ב 18 בנובמבר רק יפקדו הפוקדים את "אזוריהם , " כדי לוודא , מי הסתלק ומי היתוסף . מרכז הכובד כאן הוא במושג "פוקד . " כניסתם של אנשים זרים לבתי מוסלמים כרוכה בקשיים : מכל מקום , אין זה מקובל לראות ולהציג שאלות לנשים . לפיכך , ה"תקנות בדבר המיפקד של שנת " 1931 בארץ ישראל קובעות , ש"המנהל הראשי של המיפקד רשאי , לפי שיקול דעתו הגמור והמוחלט , (!) לחלק "שאל 1 ני ב י ת " ( עמ' . ( 21 "שאלון בית" נבדל משאלון " כללי" בכך , שמילוי 1 נמסר לא לפוקד , אלא ל"ראש המשפחה . " במלים אחרות : בכל בתי המוסלמים ייערך המיפקד , למעשה , על ידי "ראש המשפחה , " ואילו הפוקד הרשמי , אפילו ירצה בכך , לא יהיה באפשרותו לבדוק , כמה "בני משפחה" נוספים ממין נקבה הואיל אותו ה"ראש" לרשום . אם עוד ניזכר בכך , שפוקדי ה"אזורים" המוסלמיים יהיו , כמובן , ערבים מוסלמים מסוג המשכילים למחצה , הרוצים בקנאות רבה ל"חשוף , " בכל דרך , רוב ערבי , ברור ממילא , שהם לא יתווכחו עם "ראש המשפחה . " ואילו בדיקה מטעם צד שלישי — בלתי אפשרית : נתוני המיפקד נחשבים לסוד מדיני , כראוי בכל ארצות אירופה , ופוקד , שימסור לצד שלישי פרטים אילו שהם ( ולוא גם על מספר חשוד גדול של דיירי בית מסויים ) צפוי למאסר שנתיים . כל זה עשוי בצורה מחוכמת מאוד .
|
|