|
עמוד:175
דבר זה יביא אותנו שוב למסקנה , שכבר עמדנו עליה לפני שנה בפראג : " הניסוי האחרון . " אין פירוש הדבר , ש"נציב לאנגליה מועד ; " אך פירוש הדבר , בלא ספק , שנציב לעצמנו מועד , אף על פי שמועד זה לא יתבטא בתאריך מדוייק . להשקיע הכל ב"חינוך מחודש" של הציבור האנגלי — לכך לא יסכים איש , אפילו לא מתנגדינו ממחנה Great Russell . street כאשר נתחיל ב"ניסוי" יתחוור לנו כעבור זמן מסויים , אם כדאי להמשיך בניסוי עם אנגליה , או שיש לערוך בדיקה מחודשת של כל האוריינטאציה . אולם לשם כך יש להתחיל בניסוי . עד כה לא הוחל בו . כל מה שעשתה באנגליה , בשבע השנים האחרונות , ועוד לפני כן , ההנהלה הציונית , המעורערת כעת , היה בחזקת חבלה ברעיון הציוני , מלבד חשבון ההפסדים . החינוך המחודש צריך להתחיל בבאזל , בשתי הצהרות י האחת על מטרת הציונות , והשנייה על כך , שהמשטר הנוכחי בארץ ישראל והיחס הנוכחי לציונות בלונדון אינם מתקבלים על דעתנו . לגבי מטרת הציונות נחוץ סוף סוף לקבוע את האמת אחת ולתמיד . מר שילס טוען , שלא הבטיחו לנו כלום , מלבד הזכות להיות מיעוט בארץ ישראל ; ומר וייצמן , שדיבר בשמנו אנו , כביכול , הצהיר אף הוא בברלין , כי בהבטחות שניתנו לנו אינה נכללת היווצרותו של רוב . נחוץ לעשות כן משום שמתן פירושים פוליטיים למסמכים הוא עניין של ויכוח , שתוצאותיו תלויות , בין השאר , גם בעמדתנו שלנו ( עמדת הציונים . ( לא רק בעמדתנו , כי אם גם בעמדתנו . אם אנו מפרשים את ההבטחות שניתנו לנו כהבטחה ל"מדינה , " הרי יש לנו עוד תקווה להשיג גם משותפנו פירוש כזה , או פירוש קרוב לזה . אם גדולה התקווה לכך ואם קטנה — על כך לא נתווכח עכשיו . ואפילו תהא קטנה , הרי בכל זאת תקווה היא . ואולם אם אנו עצמנו מסתלקים מן הפירוש ה"ממלכתי , " הרי אין בכלל כל מקום לוויכוח : השאלה נסתיימה , הציונים עצמם מודים , שאפשר להקים "בית לאומי , " כלומר , לפרוע את אשר הובטח לנו עד הפרוטה האחרונה , בלא ליצור עם זה רוב יהודי . אם נתיר פירוש כזה להבטחה שניתנה , הרי אז אין לנו שום בסיס משפטי למחות נגד הגבלת העלייה , תהא ככל שתהיה . בשום מקום 2 הרחוב בלונדון בו שוכנים משרדי ההסתדרות הציונית .
|
|