|
עמוד:122
הגירה ברחובות היהודים בווארשה עוברת עכשיו בכל יום עגלתה של חברת הצדקה ; היא נעצרת בפינה , היהודים ניגשים אליה במרוצה , ונותנים להם בחינם כוס תה ופת לחם . מכיון שמנות הלחם הן קטנות , הרי אחדים מן העניים משתמשים בתחבולת "רמייה : " הם רצים אחרי העגלה עד לפינה השנייה ומבקשים שוב . אם כך הוא המצב בווארשה , הרי ודאי שהוא גרוע עוד יותר בעיירות . אבל עיירות , שבהן "גרוע עוד יותר , " ישבן לא רק בפולין . ידיעות מדאיגות מגיעות גם מליטא , גם מבסרביה , גם מרוסיה הקארפאטית . ה"צנטראלפריין" של אזרחי גרמניה , בני דת משה , מפרסם כרוז , שלפיו עשוי העוני , שהיה עד עכשיו מונופולין של יהדות ה"מזרח , " לחדור גם לנאות המדבר של הגיטו במערב . בו בזמן מתכוננת אמריקה לצמצם את ה"מיכסה" עד לעשרה אחוזים משיעור ההגירה הנוכחית . אם בשנת 1929 באו שמה כ 13 , 000 מהגרים יהודים , הרי עכשיו רשאים לבוא לא יותר מ 1 , 300 לשנה . לאן יפנו הנותרים ? דרום אפריקה קלטה בשנת 2 , 600 1929 יהודים . לפי החוק שנתקבל אשתקד תותר עכשיו כניסתם של לא יותר ממאה או ממאה וחמישים נפשות לשנה . אותה המגמה ניכרת גם בשאר הארצות מעבר לים . על אירופה אין מה לדבר : אפילו צרפת , שהצטיינה כל כך עד עכשיו במידת הכנסת אורחים , מתחילה לסגור את השערים . לפני שלוש שנים אמרו , שבפולין , בין שלושת מיליוני היהודים , ישנו מיליון אחד "מיותר . " לעת הזאת כבר קטן מדי אומדן זה של ה"מיותרים" — יותר נכון היה לדבר על מיליון וחצי . בכל "מזרח" אירופה , לרבות רוסיה , ישנם בוודאי לא פחות , והדעת נותנת כי אף יותר — משלושה מיליונים יהודים "מיותרים . " הם בחזקת "מיותרים" לא רק עכשיו , בתקופת המשבר העולמי . לגבי העולם הלא יהודי יעבור המשבר , בני אדם ירופפו את חגורותיהם המהודקות בהדרגה . ואולם "משקי" היהודים , ההרוסים והחרבים , לא ישוקמו עוד , כשם שלא ילבלב עוד הצמח
|
|