|
עמוד:58
גם תעשה כך : ( כאילו הציעו הרוויזיוניסטים שלא לשלוח עוד לארץ ישראל אפילו אדם אחד , אפילו לא דולאר אחד וכולי . מקהלת ההשמצות לא הפריעה לצמיחתנו עד כה , והיא לא תפריע גם בעתיד , משום כך לא נענה עליהן . אך האמת מסתכמת בכך , שהמשטר בארץ ישראל מנצל את כושר ההקרבה היהודי לטובת אוצר הממשלה ולטובת הערבים , תוך שהוא משתדל בקפידה להסדיר את העניינים כך , שהציונות והיישוב יקבלו מזה תועלת מועטה ככל האפשר נ ולכך מן ההכרח לשים קץ . הכרחי עד כדי כך , ש"פסק הזמן" כבר החל מעצמו : תורם מתנדב אומר : "איני רוצה ואיני יכול לתת כסף אלוהים יודע לשם מה , " והוא מתחיל לשבות . זהו הדבר המסוכן : כאשר האזרח עצמו עולה על דרך המחאה , בלי הנהגה . עלול באמת להיווצר קיפאון באותם ענפי העבודה , שדווקא בתחומם איננו רוצים בו — במלים אחרות , ייווצר לא "פסק זמן" אלא "שיתוק . " פסק זמן הוא מעשה רצוני , בנו תלויים היקפו והמשכיותו ; אבל אם נתעקש על כך , שגם להבא יש להכניס לארץ ישראל חצי מיליון לירות בשנה תמורת גידול של אלפיים נפש , הרי אז פשוט יפסיקו ההמונים לציית ולהאזין . המלה "פסק זמן" במשמעות , שבה הושמעה בפראג , היא בעצם שם נרדף ל"רוויזיה . " דבר חסר טעם וחםר תועלת הוא להכחיש , שדרישה לרוויזיה כזאת העלה זה מכבר כל תורם חושב לקרן היסוד ולקרן הקיימת . כפי שהעיר בצדק אחד ממשתתפי הוועידה , ל"פסק הזמן" צפוי אותו גורל כמו לכל שאר הסיסמאות הרוויזיוניסטיות : גם היא תיהפך לסיסמה פופולארית אצל כל הציונים , — אלא שהרבה יותר מהר . יתירה מזו : אנו מתנבאים ללא כל היסוס , כי אם לא ישתנה המשטר בארץ ישראל לטובה , ייהפך "פסק הזמן" לאחד מכלי הנשק היעילים ביותר של המאבק המדיני . ומובן , שרק מתוך עיוורון של להט פוליטי אפשר להאמין , כי לערוך בדיקה מחודשת לגבי נדיבותנו פירושה באורח בלתי נמנע , שאנו דנים את היישוב לרעה ולא 9 לה . בדיקות מחודשות יש לערוך בהיגיון ; ואפשר לעשותן בהיגיון אם רק אין מוסרים את העניין הזה לאימפרסיוניסטים ולפושטי רגל . תפקידו של "פסק הזמן" הוא דווקא בזה , שיש להפסיק לצקת מי זהב על גלגלי הטחנה של דורשי רעתנו , לא רק בלא להחליש על ידי כך את היישוב , אלא אף לבצרו . את הוויכוחים החריפים ביותר עוררה שאלת היחס ל"הסתדרות . " מובן , שאין טעם לרמות את עצמנו : בתחום זה עדיין אין אצלנו תמימות דעים .
|
|