|
עמוד:9
שהיתה נקוטה בידי ההנהגה הציונית . בנאומו בקונגרס הציוני ה 17 הוא הוקיע את הניסיון לערפל את מטרת הציונות , ניסיון שיש בו כדי לצמצם מראש את תנופתה . "נשקפת לנו סכנה , כי ייעלמו הפאתוס הציוני הטהור וההתלהבות הציונית הטהורה . " יש לה לאמת השפעה מטהרת ; דרכי התחמקות וכפל לשון טובים , אולי , לפוליטיקנימ אופורטוניסטים , האמונים על אחד בלב ואחד בפה , אך בדרך זו לא ניתן להוליך המונים בדרכו הקשה והנפתלת של מפעל חלוצי מהפכני . טבעם של ההמונים שהם מקבלים חצאי אמת , המשוננים באוזניהם , כפשוטם , ומתוך כך מתערערת אמונתם באמיתות יסוד . והרי דוגמא אחת מאלפת : כזכור , קדם לפרעות תרפ"ט הסכסוך בשאלת זכויות היהודים לכותל המערבי . מזימת השלטון הבריטי בארץ להתנכל לזכויות אלו קיבלה את הגושפנקא גם של הוועדה הבינלאומית שנתמנתה מטעם חבר הלאומים לפסוק הלכה בעניין הסכסוך , ומסקנותיה עוררו מורת רוח בקרב רוב היישוב העברי . והנה , היתה לו לעורך "הפועל הצעיר" דעה "מקורית" משלו ; מתוך רצון להשלים עם המצב הקיים היה הוא מוכן להתכחש לערכי האומה שנתקדשו במרוצת הדורות : "מבחינה דתית מדינית / ' כתב , "ניתנה לפסק דין זה ( של הוועדה הבינלאומית , — י . נ ( . הערכה קלאסית כמעט , בקיצורה ובתוכנה הקולע , על ידי הרב זוננפלד דווקא : 'הסידור הזה יספיק לנו עד ביאת הגואל ... ' זאת היא תשובה של מאמין , שיש בה הרבה יותר הכרה עצמית מאשר בדברי אלה המתפללים בעווית של דרווישים ומכריזים 'הכותל כותלנו ... ' מתי ראתה הציונות בכותל המערבי את האמביציה המדינית שלה , את נקודת השריפה של מאווייה וגעגועיה למולדתי ... 'שריד מחמדינו' היתה ותהיה תמיד לציונות אדמת החולה ואדמת בית שאז ואדמת עמק הירדן ורצועת החוף וכוי וכוי , אשר עלינו ליצור עליה יישוב עברי הקולט ומכלכל המונים — ולא 'כותל המערבי ' ו'הר המוריה ... ' גילויי כפירה קשים מאלה העלה ד"ר חיים וייצמן ערב פרסומו של " הספר הלבן" של פאספילד ובעצם ימי הקונגרס הציוני ה . 17 בישיבת הוועד הפועל הציוני בברלין אמר נשיא ההסתדרות הציונית , ב 27 באוגוסט : 1930 "המדינה העברית לא היתה מטרה כשהיא לעצמה , אלא רק אמצעי למטרה . בתכנית באזל אין מדברים על מדינה עברית . גם בהכרזת באלפור אין מדברים עליה" ( העולם , 9 בספטמבר . ( 1930 ובראיון למנהל הסוכנות הטלגרפית היהודית ( יט"א , ( יעקב לנדאו , בימי הקונגרס , אמר וייצמן : " אין לי לא הבנה ולא אהדה לרוב יהודי בארץ ישראל . רוב אינו ערובה ^ בטחון , ורוב אינו נחוץ לפיתוחה של ציוויליזאציה ותרבות יהודית . העולם יפר # את התביעה לרוב יהודי כך , שאנו רוצים להשיגו כדי לגרש את
|
|