מודרניות, פוסט־מודרניות ורב־תרבותיות בחינוך בישראל אילן גור־זאב

עמוד:13

עוד לציבור החילוני קשר של ממש למסורת היהודית של הקהילה שנעזבה , כמו שאין לו עוד קשר חי עם מסורת ההומניזם המערבי או התרבות המוסלמית שאותה עזב . לאחר מאה שנים של חינוך ציוני אפשר כבר לסכם ולקבוע כי לחינוך הציוני לא עמד הכוח ליצור אלא קומץ ביטויים של תרבות ייחודית בעלי התמד וחיות , מלבד המיליטריזם הישראלי והספרות . הוויה חברתית תרבותית נפלאה כמו הקיבוץ התגלתה גם היא כחסרת חיוניות , והיא נשאבה כמעט כליל על ידי הקפיטליזם המקומי . אף המיתוסים המכוננים שאיפשרו את עצם הפרויקט התמוססו תוך שני דורות . וככל שהם מתקיימים עדיין , הריהם משועתקים במידה הולכת וגדלה של נלעגות וציניות על ידי הממסדים הפוליטי , החינוכי והצבאי . אלה פועלים בעיקרו של דבר כשיקוף ועל פי דפוסים של רציונליות אינסטרומנטלית וכוחנות ביורוקרטית שהם אנטי אידיאליסטיים מובהקים , ולכן אנטי ציוניים מובהקים . לנוכח מגמה זו , האינטסרומנטליזציה של הידע והאלימות הקפיטליסטית אינן נתקלות באתגר תרבותי ובכוחות מאזנים . לכן האופנות והאפשרויות הטכנולוגיות , הכלכליות והתרבותיות נקלטות בישראל באופן מלאכותי וולגרי במיוחד . נוצר בישראל צומת בו חברו שתי גרסות של אלימות סימבולית ופוליטית : האינסטרומנטליזציה והקפיטליזם הגלובלי מזה , והלאומנות הדתית / האתנוצנטרית מזה . בעולם הפוםט מודרני התאפשרה ההזנה ההדדית שבין "הרוחניות" החד ממדית של עולם המיתוסים שדמויות כמו הרב כדורי מייצגות ובין החד ממדיות הסתמית מעין זו המתגלמת באופני הייצוג של גיבורי תרבות כפנינה רוזנבלום , ברדוגו או מרצדס בנץ חדשה . בשני המרחבים המסומנים על ידי שמות אלה אין מקום למאבק על האוטונומיה של הסובייקט , לרפלקםיה , לחריגה מהמובן מאליו ולדמוקרטיה שאינה מיוסדת על הגליית ה"אחר" ועל סולידריות אתנוצנטריסטית או אגואיזם סובייקטיביסטי . " תל אביב" וגם "ירושלים" שותפות על אף הכל . בשתיהן שליט המיתוס - פוסט מודרניסטי במרחב האחד ואנטי מודרניםטי ופרה מודרני במרחב האחר - כשהאתנוצנטריות והקפיטליזם מגשרים בין שניהם כנגד ה"אחר" הפנימי והחיצוני שלהם . מגמות עממיות ו"דמוקרטיות" אלה מבטיחות את הרלוונטיות הרגשית 27 בן אליעזר , דרך הכוונת , לעיל הערה 28 . 7 רוונר , מנחם . ( 1993 ) "תמורות בקיבוץ . " סקירה חודשית , . 52-46 , 8 תפיסה אופטימית יותר אפשר למצוא אצל בן עמי : בן עמי , שלמה . ( 1996 ) "אמצעי הגנה של החברה האנושית . " מפנה . 32-30 , 13 ,

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר