א. ניהול ומנהיגות

עמוד:13

הדעות , הנמרץ , התוסס והבולט ביותר במפעל . בזכות אישיותו הסוחפת , היה ההספק של קבוצתו גדול תמיד מזה של קבוצות אחרות , ובזכות התלהבותו והנהגתו , היו הישגי קבוצתו לשם דבר . על רקע זה , היה סירובו של עמרם להיענות לבקשתו של מנהל המפעל בולט ומוזר במיוחד . למרות הנסיונות לדבר על ליבו , המשיך עמרם לטעון בתוקף שהוא עושה עבודה מעולה ( כפי שכולם ידעו , ( אבל "אני לא חייב להישאר שעות נוספות '' ... הלחצים על עמרם היו כבדים , ובאחת השיחות היותר אישיות , כאשר נשבר קמעא , אמר לי : "בשביל מנהל המפעל אני לא מוכן לעשות שום מאמץ יתר . הזמנתי אותו לפני זמן מה לטקס ברית המילה של בני . הוא הבטיח שיבוא ו'הכנתי לו כבוד , ' אבל הוא לא בא ואף לא טרח להתקשר אלי ולהודיע שאינו יכול לבוא . בשביל אדם כזה אני לא מוכן להתאמץ כהוא זה מעבר למה שצריך בשעות העבודה הרגילות , שבמסגרתן אני נ ; תאמץ בשביל אנשי " ... סיפור קטן זה , אף שהוא מציג תגובה רגשית קיצונית , ממחיש מה שמנהלים , ובוודאי המצליחים שבהם , יודעים היטב . למנהל יש תפקידי ייצוג בעלי ערך פסיכולוגי מובהק . מנהלים הולכים לבריתות מילה , משתתפים בלוויות , מרימים כוסית לרגל חג , נואמים בטקסי פרידה מפורשים לגמלאות , מעניקים פרס לעובד מצטיין ; בקצרה , הם משקיעים שעות רבות בהשתתפות בטקסים ובפולחנים בעלי ערך רגשי . הנקודה המעניינת היא , כי ספרות הניהול לא התייחסה כלל ועיקר לסוג זה של תפקידי המנהל . ספרות זו תיארה ארבע פונקציות של תפקידי המנהל : תכנון , תיאום , ארגון ובקרה . ספרים ומאמרים רבים נכתבו על הפונקציות הללו ועל מתודולוגיות הקשורות בפונקציות הללו , כמו שיטת תכנון , קביעת אסטרטגיה , שיטות בקרה וכיוצא באלה . למעשה , כל בתי הספר האוניברסיטאיים לניהול מלמדים קורסים הקשורים בארבע הפונקציות הללו . ברם , מילים אלה אינן כוללות תיאור התנהגויות , כמו , למשל , השתתפות בטקס של הענקת פרס לעובד מצטיין , השתתפות בוועידה כדי להיפגש עם אנשים מסוימים או ביקור בתערוכה לשם התעדכנות במוצרים חדשים שפותחו בשוק וכן הלאה . האמת היא , כפי שציינו מינצברג וחוקרים רבים

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר