הקדמה

עמוד:5

הקדמה ההיוועצות - כשירות עקיף לילדים ובני נוער - היא כיום שיטת ההתערבות השכיחה ביותר של אנשי המערך המסייע בתחום בריאות הנפש בבתי הספר . בעוד שהייעוץ והטיפול הקלאסיים מבוססים על קשר ישיר בין מטפל למטופל , בין יועץ לנועץ , ההיוועצות היא התערבות עקיפה , ש"מושא ההיוועצות" אינו נוכח בה . התערבויות מסוג היוועצות כוללות מצבים מגוונים , כגון מפגש בין מחנכת כיתה לבין היועץ החינוכי לשם תכנון התערבות לשיפור האקלים בכיתה ; מפגש בין עובדת סוציאלית מלשכת הרווחה המקומית לבין הפסיכולוגית והיועצת של חטיבת הביניים בעניין שני תלמידים שאביהם נהרג בתאונת עבודה ; מפגש בין הפסיכולוגית החינוכית מן השירות הפסיכולוגי חינוכי ( שפ"ח ) לבין הגננות של "אשכול גנים" לשם תכנון הארגון המחודש של כיתות הגן לשנת הלימודים הבאה ; מפגש בין המדריכה לטיפול בנפגעי פגיעה מינית משפ"י לבין צוות המורים לאחר ששני תלמידי כיתה ה' פגעו מינית בתלמיד מכיתתם ; ומפגש בין הפסיכיאטר מן המרפאה המקומית לבריאות הנפש לבין צוות המורים בכיתה י"א בהיערכות לשובו של תלמיד לאחר אשפוז פסיכיאטרי ממושך . חלק מן ההיוועצויות נערכות על מנת לדון בתלמיד הבודד , חלקן דנות בכיתה , אחרות עניינן בית הספר כולו ויש גם כאלה העוסקות בקהילה החינוכית יישובית כולה . ככל שמתרחב השימוש בהתערבות זו , כן פוחת חלקו של השירות הישיר , שהנחה במשך עשרות שנים את עבודת אנשי המערך המסייע בתחום בריאות הנפש . המרת הייעוץ הישיר בייעוץ עקיף - ההיוועצות - היא אחת ההשלכות של הטמעת הפרדיגמה המערכתית במקצועות הטיפוליים במערכות הבריאות , הרווחה והחינוך . פרדיגמה זו מספקת המשגה נרחבת של בעיות חברתיות חינוכיות והבנה דינאמית של התפתחות התלמידים כפרטים ובתי הספר בארגונים והתנהגותם בסביבתם החברתית התרבותית הפיזית . בעוד שלעתים קרובות נמצא כי הפרדיגמה הפרטנית אינה יעילה , לנוכח השינויים המתחוללים בחברה הרחבה בכלל , ובבתי הספר בפרט , מספקת הפרדיגמה המערכתית לאנשי מקצועות הסיוע בבית הספר מנגנון רב עוצמה ליצירת שינויים רבי משמעות בחייהם של תלמידים , משפחות , בית הספר והקהילה . המנהיגות של אנשי המקצועות המסייעים ( Helping Professions ) בעולם ובישראל מאמינה כי האפקטיביות של ההתערבויות בבית הספר תגבר ככל שתהיינה התערבויות אלה מכוונות במידה גדלה והולכת למתן שירותים עקיפים , ובתוכם גם היוועצויות . על כן נעשה על ידם מאמץ להניע את אנשי המקצוע לאמץ מודלים תיאורטיים ותפיסות תפקיד מערכתיות חברתיות פרו אקטיביות , ולהיפרד מן התפיסה הפרטנית המסורתית . ספר זה נועד לכל אנשי המקצוע המאמינים ביכולת הפוטנציאלית ליצור שינוי לאור הפרדיגמה המערכתית באמצעות השימוש בייעוץ עקיף - ההיוועצות . בספר מוצגת

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר