|
עמוד:7
התוכל מערכת החינוך , שהיא המערכת השמרנית , הנוקשה והממוסדת ביותר בחברתנו ( אני משתמש במונחים אלה למטרת תיאור ולא כביקורת ) התוכל מערכת חינוך כזאת להתמודד עם הבעיות האמיתיות של ההיים המודרניים או שהלחצים העצומים לקונפורמיות ולנסיגתיות הפועלים בחברתנו , ישעבדוה למטרותיהם ז היעבור החינוך לידי חברות מסחריות וחדשניות המסוגלות להיענות לצרכיה ולתבי עותיה של החברה — לחברוח מסחריות אשר בהן פיתוח "מיכשור" יעיל ללמידה . יהיה מקור להפקת רווחים י אינני יודע . מתוך שאלות אלה- יבין הקורא שלדעתי עומדת כל מערכת ההינוך שלנו בפני משבר — בפני הכרעה גורלית . זאת הסיבה שעוררה בי רצון להעניק למחנכים מנסיוני , כל מה שעשוי להועיל להם . שני חלקיו הראשונים של הספר הינם , כך אני מקווה , מעשיים מאוד : מוצעות בהם דרכים מסוימות שבאמצעותן יוכלו מורים רבים להסתכן בניסויים עם כיתותיהם . בחלק השלישי מובא מקצת מן הביסוס המושגי לניסויים כאלה . החלק הרביעי מפליג אל תחום ההשלכות האישיות והפילוסופיות של הגישה כולה . החלק האחרון והאפילוג מחזירים את הקורא אל הקרקע . בהציעם תוכנית כיצד לחולל במערכת החינוך שינוי תוך הכוונה עצמית . ובהציגם תוכנית כזאת , בראיית ביצועה . מאמין אני כי ניתן לסמוך על יכולתו ועל תבונתו של האדם — כוחות אלה , אם יופעלו , הם שיחוללו את השינויים החיוניים כל כר בחינוך . יש הכרח לעשות זאת לפני שיהיה מאוחר מדי ... קארל ר' רוג'רס פברואר 1969
|
|