פרק א "קול אומר - קרא!"

עמוד:13

זהו אפוא יעודה הראשוני של ספרות הילדים ? : לספק את סקרנותו של הקורא ( והמאזין ) הצעיר ! או במלים אחרות — להעניק לו חוויה t אם זו חוויה רגשית , ספרותית , אסתטית או אינטלקטואלית . את התפקיד הזה ממלא הספר ביודעין , שהרי הילד מצפה כי הספר ירתק אותו ויעניק לו חוויה . לפיכך אין פלא שמרבית הבנים והבנות מעדיפים לקרוא אותם סיפורים עלילתיים , שיש בהם מתח והתרחשות דראמטית . אבל נוסף על תפקיד ראשוני זה ממלא ספר הקריאה כמה וכמה מצרכיו הנפשיים החיוניים האחרים של הילד . הילד חש צורך עמוק לחוש שייכות — אם לחברה או למשפחה ; הוא זקוק מאוד לבטחון — בטחון רוחני , נפשי או חומרי ; הוא רעב לאהבה וחש צורך להיות אהוב . הילד מחפש את זהותו ומבקש להידמות לדמויות האהובות — או הנערצות — עליו . מכאן נובע הצורך הנפשי של הילד להתמודד עם אתגרים , לגבור על מכשולים , לנצח את פחדיו , להגיע להישגים ולזכות בהערכה . את כל הצרכים האלה ממלא ספר הקריאה , שהילד מזדהה עם עלילתו ועם גיבוריו . הספר ממלא צורך זה גם אם הקורא הצעיר איבנו יודע זאת . אבל ספרים כגון "כל השבט הזה" לישראל לרמן או "באין משפחה" להקטור מאלו מעניקים לקורא הצעיר את תחושה השייכות . ספרים כגון "עלילות פוטי" לצבי ליבנה ליברמן , או "סוד הגן הנעלם" לפראנסס ברנט , עשויים להעניק לו בטחון עצמי . הצורך באהבה הדדית עשוי למצוא את ביטויו בספרים כגון " רותי שמוטי" לרבקה קרן או "נשים קטנות" ללואיזה מיי אלקוט . ואילו " תעלומת הארגזים" לנחום גוטמן , "הנער העקשני" ליאנוש קורציק או ספרי הר 1 בינז 1 נאדות השונים מספקים את הצורך הנפשי של הילד להתמודד עם אתגרים ולזכות בהערכה . ואין אלה אלא דוגמאות מעטות מתוך רבות . אין אפוא הגזמה רבה בהשוואת הספר למזון ! ספר הקריאה הוא בבחינת המזון הרוחני , המספק את צרכיו הנפשיים של הקורא הצעיר . ולא לשווא זכה הספר בפי רבים לתואר "ידידו הנאמן של הילד . " הספר ככלי מעשיר ספר הקריאה הטוב מעניק איפוא לילד חוויה רגשית וספרותית , ומספק את צרכיו הנפשיים לאהבה , בטחון ותחושת השתייכות . אבל אין זה הכול . לספר הקריאה הטוב נועדו עוד כמה וכמה תפקידי העשרה , שגם אותם הוא ממלא בדרך-כלל בלא שהילד יכיר בכך ; אבל התהליך קיים והקורא הצעיר זוכה תודות לו בעושר נפשי ואינטלקטואלי . הספר הטוב מעשיר את אוצרו הלשוני של הילד . אוצר המלים והביטויים

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר