פרק חמישי היישוב היהודי

עמוד:159

גמול נכבד על איסוף כספים למען ירושלים היה דבר הכרזת שמותיהם של התורמים ושל המתעסקים בגביית הכספים ובקיבוצם , בעת העצרת על הר הזיתים ביום הושענא רבא . אותה שעה היתה ירושלים מלאה יהודים עולי רגל , שהיו מתאספים על ההר לשמוע את דרשתו של הגאון . הזכרת שמו של אדם במעמד זה היה בה משום כבוד שאין למעלה הימנו " . יש לזכור כי המידע העומד לרשותנו במכתבי הגניזה נוגע בעיקר להקדשות ולתרומות מפסטאט , שהיא מקום הגניזה . אבל אין ספק כלל , שסידורים כיוצא באלה היו קיימים גם בשאר קהילות ישראל , וגם בארץ ישראל עצמה . פה ושם נשתמרה ידיעה המרמזת על מציאות זו . ראינו לעיל את עניין ההכנסות מחנויות ברמלה שהיו הקדש לירושלים . כמר כן הוזכרו סכומי כסף שנשלחו מסיציליה , מסוריה ומצור . הגאון שלמה בן יהודה מזכיר במכתב אל בנו אברהם , שעשה בפסטאט , כי הגיעו עשרים דינר מסיציליה ועוד עשרה עומדים להגיע . המכתב נכתב ב 17 במאי . 1029 בהמשך הוא מזכיר סכומי כסף שנשלחו מצור . הוא טוען שהאיש המעביר את הכסף מצור גובה עמלה גבוהה מדי , חצי דינר בעד ארבעה דינרים ושלושת רבעי הדינר . נראה שאותם ארבעה דינרים ושלושת רבעי הדינר היו סכום חודשי קבוע , שהיה מתקבל בירושלים מצור . הגאון מציע , שבמקום הסידור היקר הזה יאספו את הסכומים במשך כמה חודשים ויקנו תמורת הכסף המצטבר סחורות כלשהן . במכתב אחר הוא מזכיר את העזרה המגיעה מסוריה ו 'ולולא מעשה = ) כספי התרומות ) סרריא וחוצה לארץ היינו בעפר ארץ . ' נספח עניין שינוי הקבלה נזכר בכל הביוגראפיות של הנביא . ראה למשל אבן סעד , א , ( 2 ) עמ' ; 4-3 ג , ( 2 ) עמ' ; 147-146 בלאך'רי , אנסאב , א , עמ' : 271 מחמד שינה את הקבלה בצוהרי יום ג , ' ה 15 בשעבאן של השנה השנייה להג'רה 11 ) בפברואר , ( 624 אבל יש אומרים : שישה עשר חודשים אחרי ההג'רה , ראה : סמהודי , א , עמ' . 259 , 240 עדות אוסביוס : , MPL 24 , col . 626 פירושו לישעיהו סד י ' ) בית קדשנו ותפארתנו ... היה לשרפת אש וכל מחמדינו היה לחךבה ( ' י = ) celebratum in sterquilinium urbis novae quae a conditore appelabatur Elia ( sit ) ' ... et Templum , in toto orbe והמקדש שהיה מפורסם בכל העולם נהפך למצבור האשפה של העיר החדשה , שמייסדה קרא לה ' אליה ( ' י השווה י' פראוור , 'ירושלים בתפיסת הנצרות והיהדות בימי הביניים המוקדמים , ' קתדרה , 17 ( תשמ"א , ( עמ' 51 ( ולהלן , פרק עשירי . ( את סיפור עמר וכעב בהר הבית ראה אצל : טברי , תאריח , ' א , עמ' , 2410-2408 וגירסה יותר מפורטת אצל : אבן עסאכר , א , עמ' ; 557 ואסטי , עמ' ; 46-45 מהלבי , עוד עניין של עיזבון : TS NS 324 . 6 יחד עם . 65 TS NS j DTnn 40 n ! אלה מצויות דוגמאות רבות במכתבי הגניזה . ראה למשל , TS 13 j 13 , f . 17 שורה , 14 שהדפיס מאן , היהודים , ב עמ' , 188 שהוא מכתב בכתב ידו של הגאון שלמה בן יהודה , החותם 'כת הרבנים : ' 'ובירכנו אותו ביום הושענא' ( את אפרים בן שמריה , על אשר שלח 'דיוקני ... מאחינו אנשי מצרים שמרם צורם , ' על סך עשרים ותשעה דינרים ושמינית הדינר לירושלים . ( כמו כן השתמשו במכתבי הישיבה במליצות מפוארות ביותר , כגון ב , f . 2 v ENA 223 , שורות 9 ואילך : 'המה הם קהילות צוען = ] פסטאט , [ ממתיקי לען , המה הם מסעד יושבי כנען , המה הם מקימי אהל בל יצען [ ישעיהו לג כ ' ... [ ( נדפס אצל מאן היהודים ב עמ' . ( 61-60 41 , , , ראה , TS 13 j 36 , f . 5 v שורות ; 27-25 נדפס על ידי גויטיין ( לעיל , הערה , ( 33 עמ' . TS 12 . 14 ; 44-34

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר