|
עמוד:337
פרק שלושה עשר מטבעות ירושלים בימי בית אמיה ובית עבאס יעקב משורר החל בשנת 634 לספירה כבשו המוסלמים את המרכזים החשובים בארץ ישראל ובסוריה . השינויים שבאו בעקבות הכיבוש היו הדרגתיים , והאופי הדימוגראפי או התרבותי של תושבי האזורים הנכבשים לא השתנה מייד ובאופן דראמאטי . השפה הערבית נכנסה לשימוש רק בשלבים מאוחרים של תקופת הכיבוש , ובוודאי לא בדור הראשון . תושבי המזרח המשיכו לדבר יוונית , ואף האדמיניסטראציה בראשית השלטון המוסלמי המשיכה להתנהל בשפה זו . המטבעות הראשונים בתקופת הכיבוש , אף הם אינם נושאים עדיין אופי ערבי או מוסלמי בולט . מטבעות אלה ממשיכים את המסורות הביזאנטיות המקובלות , כפי שנהגו במחצית הראשונה של המאה הד לספירה . מטבעות הקיסרים הביזאנטיים האחרונים , ובייחוד מטבעותיו של יוסטין ב' 578-565 ) לספירה , ( שימשו אב טיפוס לטביעה המוסלמית הראשונה . במרכזים חשובים ( כגון דמשק ) נטבעו חיקויים מוסלמיים למטבעות הביזאנטיים . המטבעות היו עשויים בייחוד מברונזה , אך היו גם מטבעות מזהב . תופעה מקבילה היתה בפרס , אשר אף היא נכבשה בידי המוסלמים ואף בה לא טבעו המוסלמים בתקופה הראשונה מטבעות ערביים ממש , אלא המשיכו להטביע את הדגמים הסאסאניים שמלפני תקופת הכיבוש , ועליהם כתובות פהלויות וערביות . מכיוון שבמטבעות הביזאנטיים ( כמו גם במטבעות הסאסאניים ) היו דמויות אדם ( דמויות השליטים , ( הרי שגם במטבעות הערביים נראות דמויות אלה , ולפעמים הן דומות לדמויות מזרחיות ערביות ואולי אף מייצגות את הח'ליפה . תופעות אלה של איקונוגראפיה היו נחלת ראשית התקופה המוסלמית הקדומה בלבד , ומאז שנת 700 לספירה לערך הפכו המטבעות המוסלמיים לבעלי אופי דתי מסורתי , כשדמויות אדם או חיה אסורות . התקופה המוסלמית הראשונה ( 700-634 ) הניבה קבוצה עשירה של מטבעות מעניינים למדי , המלמדים בצורה חיה וציורית על האופי המעורב של החברה , התרבות , הדת והאמנות של ראשית שלטון בית אמיה : תערובת של תרבות ביזאנטיון — מחד גיסא , ושל תרבות ערב ההולכת וחודרת — מאידך גיסא . בראשית תקופת השלטון המוסלמי עדיין היתה ירושלים מרכז עירוני חשוב , הואיל והיתה המשך לעיר הגדולה והחשובה של התקופה הביזאנטית , ובמשך כמאה שנים טבעה שפע של מטבעות , גם לפני תקופת הריפורמה וגם לאחריה . בתקופת שלטון בית עבאס חדלה מיטבעת ירושלים להנפיק מטבעות בשפע . ידועים מטבעות בודדים בלבד , כולם משנת 217 להג'רה , דהיינו משנת 832 לספירה , והחידוש שבהם הוא שירושלים נקראת בהם לראשונה בשמה הערבי אלקךס . מכאן ואילך שוב אין בידינו מטבעות ממיטבעת
|
|