פרק עשירי ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים

עמוד:264

היכולת לשלוט בממלכה ואת הידע לבנות את המקדש . קרן המשיחה תחילתה בימי שאול ודויד ( שמואל א י א ; שם , טז א . ( שישו התייחס אל זרעו . אשר לגבעת הצליבה , הגולגותא , שבאה במקום הר המוריה , נמנה להלן מספר ניכר של מסורות , המצביעות בבירור על 'החלפתו' של בית המקדש שבהר הבית במקדשה החדש של הנצרות . ואם בעתיקות ישראל כן , על אחת כמה וכמה במסורות נוצריות . את הסצנה המפורסמת של 'הצגה במקדש , ' כלומר מרים המביאה את ישו למקדש אחרי ימי הטהרותה , חגגו כבר בימי אגריה , בתחילת המאה הד' ובימי הארכיבישוף קיךיל בסוף המאה , לא בהר הבית אלא באנסטסיס ( כנסיית התחייה . ( באמצע המאה הו' לערך היתה כבר בידי מחבר ה'בךוויאריוס , ' הוא 'התיאור הקצר של ירושלים' , ( Breviarius de Hierosoiyma ) רשימה מלאה ומעובדת היטב של מסורות יהודיות ש'הוטבלו לנצרות . ' בגבעת הגולגותא הציגו בזמנו את קרן המשיחה של דויד ושלמה , והטבעת שבה כלא שלמה המלך את אשמדאי . עניין חשוב יותר , המצביע על דרך חשיבה מיוחדת , הנו העברתם של סמלים לממשויות גשמיות : המקום שברגם בו זכריה 'בחצר בית ה' ' הוא בכנסיית התחייה ; המקום שבו נברא אדם הראשון הוא בגולגותא , ובמקום שבו נערכה הצליבה היתה גם עקידת יצחק . הבאתו של אדם הראשון לגבעת הגולגותא ( לימים זוהי הקא ? לה של אדם הראשון כבסיס סלע הגולגותא , ( בדומה להצמדתה של גולגולת אל מתחת לצלב , באיקונוגראפיה הנוצרית , נתכוונה להראות איך מחלחל דמו של 'הגואל' בסלע הסדוק ומטהר את אדם הראשון מן החטא הקדמון . עקידת יצחק היא ' פךפיגוראציה , ' כעין דימוי נבואי , המבשר את הצליבה . הצליין אנטונינוס מפיאךנצה , ( Piacenza ) בן המאה הו , ' מקשר עקידה זו עם הגשת היין והלחם בידי מלכיצדק ( בראשית יד יח ואילך , ( כמאורע המבשר את קורבן הלחם והיין הנוצרי — האוכאריסטיה " . מסיבות אלה לא היה עוד הבדל כלשהו 46 לוקאס ב כא ואילך . jtinerarium Egeriae , c . 26 47 וראה עוד : וילקינסון , מסעות ( לעיל , הערה , ( 12 עמ' , 128 המביא עוד מקורות מספר . NniAViy = ) loco , ubi crucifixus est dominus ' Abraham Ysaac , filium suum in sacrificium in ipso electro . Ubi plasmatus Adam . Ubi obtulit ibidem , unde Salomon sigillavit demones et est de quo David unctus est et Salomon . Et ; lie anulus CLXXV , p . 110 : 'Golgotha ... ubi est illud cornu , Breviarius de Hierosoiyma , ed . R . Weber , CCSL , 48 שבה אותה קרן שבה נמשחו דויד ושלמה . ואותה טבעת אשר בה חתם שלמה את השדים והיא מענבר . שם נברא אדם . שם העלה אברהם את יצחק בנו לעולה באותו מקום שבו נצלב הארון . ( ' הטבעת והשדים מתייחסים בבירור לאשמדאי ; ראה : בבלי , גיטין סח ע"א-ע"ב . המסורת על בריאת אדם הראשון מן האדמה שעליה נבנה המקדש , וכמו כן המסורות על מזבחותיהם של אדם , קין , הבל ונח במקום זה , הן יהודיות . ראה : בראשית רבה , יד ח , מהדורת תיאודור ואלבק , ירושלים , 1965 עמ' ; 132 פרקי דרבי אליעזר יב : 'חבה יתירה חבב הקב"ד , לאדם הראשון שבראו ממקום טהור וקדוש , ומאיזה מקום לקחו — ממקום בית המקדש . ' ... ראה גם : שם , לא : 'הראהו הקב"ה באצבע לאברהם ואמר לו זה הוא המזבח , הלא המזבח שהיה אדם הראשון מקריב בו מקדם , הוא המזבח שהקריבו בו קין והבל , הוא המזבח שהקריבו בו נח ובניו . ' ... 49 באנאסטסיס : ' = ) est ubi arescit sanguis ejus ' 'altare , ubi Zacharias sanctus occisus המזבח שם נרצח זכריה הקדוש ושם יבש דמו , ' דברי הימים ב כד כ-כב . < ראה לעיל , הערה . 48 50 בערך באותו זמן כתב תיאודוסיוס על גולגותא : ' = ) pedem montis ipsius , fecit Abraham altario ' quia mons petreus cst , in ipso monte , hoc est ad Abraham obtulit fillum suum holocaustum , et 'ibi שם אברהם העלה את בנו לעולה , ומשום שההר סלע הוא , הרי באותו ההר , כלומר למרגלותיו , עשה אברהם מזבחי 51 sanctae , ed . P . Geyer , CCSL , CLXXV , c . 7 , p . 177 Theodosius , De situ Terrae . ( מהדורה ביקורתית חדשה : Antonini Placentini , Milan 1977 , c . 19 , pp . 146 ( f . c . MiUni , itineranum

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר