|
עמוד:248
באותם ימים , הוקדש , מ 1 ? בע הדברים , מקום מועט לירושלים החרבה , 411 באה העשייה בכל תחומי היצירה האחרים ו'כיפרה' על כך , ביונקה — ביודעין ושלא ביודעין , מי פחות ומי יותר — מהגיגיהם של אותם חוזים אפוקאליפטיים , שפעלו בראשיתה של התקופה הנידונה . קיצורים וביבליוגראפיה אורבך , חז"ל = א"א אורבך . דוז"ל — פרקי אמונות ודעות , ירושלים תשכ"ט . אורבך , ירושלים של מטה = הנ"ל , 'ירושלים של מטה וירושלים של מעלה / ירושלים לדורותיה — הכינוס הארצי הכ"ה לידיעת הארץ , ירושלים תשכ"ט , עמ' . 171-156 אורבך , מדרש גאולה = הנ"ל , 'מדרש גאולה מימי מסעי הצלב האחרונים , ' ארץ ישראל , ו ( תשל"א ; ספר נרקיס , ( עמ' . 63-58 אמונות ודעות = אמונות ודעות לרב סעדיה גאון , בתרגום אכן תיכון , דפוס ראשון , קושטא שכ"ב ( מהדורת צילום ; ירושלים תשל"ב . ( אפטוכיצר , בית המקדש = א' אפטוביצר , 'בית המקדש של מעלה על פי האגדה , ' תרביץ , ב ( תרצ"א , ( עמ' . 287-257 , 153-138 דן , אגדת המשיח = י' דן , 'אגדת המשיח בימי הביניים — ספר זרובבל , ' הסיפור העברי כימי הביניים , ירושלים תשל"ד . 2 מדרשי גאולה = י' אבן שמואל ( קויפמןא מדרשי גאולה , ירושלים תשי"ד . פראוור , ירושלים בתפיסת הנצרות = י' פראוור , 'ירושלים בתפיסת הנצרות והיהדות בימי הביניים המוקדמים , ' קתדרה , 17 ( תשמ"א , ( עמ' . 72-40 צונץ אלבק , הדרשות = יט"ל צונץ — חי אלבק , הדרשות בישראל והשתלשלותן ההיסטורית , ירושלים תשי"ד . י בעיות רבות הקשורות בקדושת ארץ ישראל בכללה ובזיקה אליה מצויות בספרות השאלות והתשובות של הגאונים ושל הראשונים , וביניהן שאלות הדנות כליטורגיה , בזכות לקבוע את המועדים , בקבורה כארץ ישראל , בתקיפות חובת העלייה אליה בזמנם , כשאלת חלותן של מצוות התלויות בארץ , בזכות לקבוע קנסות מחוצה לה , ועוד . מאחר שבית המקדש היה חרב , ובטל כל שנתייחד לו.- ק רכנות , טומאה וטהרה , מושב הסנהדרין וכדומה , מעטה עד מאוד ההתייחסות בספרות זו לירושלים גופה . ספרות השאלות והתשובות נתייחדה בדרך כלל לבעיות אקטואליות . המקורות הקשורים לארץ ישראל בתקופה שנידונה כאן על ידינו , המצויים בספרות זו , כונסו על ידי י' שציפאנסקי , ארץ ישראל בספרות התשובות , א , ירושלים תשכ"ז . ראה גם שם , עמ' קסא-קעא , הדיונים בדבר קדושת ירושלים והמקדש לאחר החורבן , וכן כספר הישוב , כ , עמ' . 115-107
|
|