|
עמוד:186
שאלות ותשובות ספרות השאלות והתשובות מקורה בארץ ישראל , ותשובות בהלכה נשלחו מארץ ישראל לבבל בימי הבית השני , בתקופת המשנה והתלמוד ואף בתקופת הסבוראים . 26 כאמור , גם חלק מן הפסקים שבספר המעשים היו , ככל הנראה , במקורם תשובות לשאלות . ניתן להניח במידה רבה של סבירות , שגם לאחר מכן , בראשית תקופת השלטון המוסלמי , פנו אל חכמי ארץ ישראל בשאלות בהלכה , במיוחד מן המרכזים הסמוכים לה , אך אין בידינו תשובות ארץ ישראליות מתקופה זו . התשובות הארץ ישראליות שהגיעו אלינו הן מסוף תקופת הגאונים , מספרן מועט והן מפוזרות ומפורדות במקורות שונים . עובדה זו מכבידה עד מאוד על חקר מסורתם ושיטתם ההלכתית של המשיבים , על בדיקת הקשרים של בני ארץ ישראל עם התפוצה ועל חקר תולדות היישוב היהודי בארץ ישראל באותם ימים . ספרות השו"ת מהווה אחד המקורות החשובים ביותר לחקר נושאים אלה . עד היום לא נעשה כל ניסיון של ממש לכנס תשובות אלה יחדיר ואף לא לזהות תשובות שבעלותם של חכמי ארץ ישראל עליהן מוטלת בספק . במיוחד גדול הספק בשאלות המצויות בקובץ התשובות שבכתב יד : הגהות מרדכי הגדול . 27 במסגרת המצומצמת של דיוננו כאן נוכל להתייחס רק לחלק מבעיות אלה . כמה מן התשובות של חכמי ארץ ישראל שובצו בתוך קובצי שו"ת של גאוני בבל . בחלק מהם מפורש הדבר , ובאחרים הובאו תשובות אלה באופן סתמי , וכך אין בידינו כלים לזהות את התשובות הארץ ישראליות . יתר על כן , ברור כי בחלק מן המקרים אין אלה תשובות ממש , כפי שצוין בהן , אלא פסקים שנלקחו מספר המעשים , כאשר בראשם נכתבה התיבה 'וששאלת , ' כדי ליתן להן אופי של שאלה ותשובה . תשובות נשתמרו גם בגניזה הקאהירית ואחרות משוקעות בספר הפרדס , שיצא מבית מדרשו של רש"י " . עניין מיוחד יש בתשובות שנשלחו אל קהילות אשכנז , שייתכן כי הן נשתמרו בשלימותן . הראשונה , משנת תש"ך , ( 960 ) חשובה הן מצד תוכנה : עדות על ציפיות משיחיות ואולי אף על התעוררותה של תנועה משיחית , והן מצד הסתמכותם של חכמי ארץ ישראל דווקא על הוראתו של גאון בבלי , ר' יעקב בר' מרדכי מסורא : : 6 ראה.- אפשטיין , תורתה של א"י , עמ' . 310 : על תשובותיהם של חכמי ארץ ישראל ראה . ש' אסף , ' שרידי תשובות ארצישראליות , ' מספרות הגאונים , ירושלים תרצ"ג , עמ' ; 97-90 אך ראה : מאן , עניינים , עמ' , 300 הערה 189 ( אסף , שם , עמ' , 90 הערה , 1 הזכיר תשובות ארץ ישראליות נוספות שפורסמו או נידונו על ידי חכמים שונים ;( ש' אסף , תשובות הגאונים , ירושלים תש '' ב , עמי . 127-116 ראה גם דבריו של מרגליות , הלכות א"י , עמ' . 13-11 על אלה יש להוסיף את התשובה שפרסם א"י איגוס , 'תשובות גאון ארצי ישראלי , ' סורא , א ( תשי"ד , ( עמ' , 25-17 ואת קובץ התשובות שבכתב יד 'הגהות מרדכי הגדול . ' הן פורסמו על ידי איגוס מכתב יד בית המדרש לרבנים על שם שכטר בניו יורק , 'תשובות גאוני ארץ ישראל ובבלי , חורב , יב ( תשי"ז , ( עמ' . 216-194 הן מצויות גם בכתב יד בודליאנה , 678 אחיו תאומו של כתב יד 'הגהות מרדכי הגדול . ' השווה גם הדיון המובא להלן בדעתו של י' מאן ( עניינים , עמ' , ( 289 כי מספרן המועט של תשובותיהם של גאוני ארץ ישראל שהגיעו אלינו נובע מן העובדה שהתשובות נשלחו בעיקר לארצות השוכנות לחוף הים התיכון , ולא עברו דרך פסטאט , בתשובותיהם של גאוני ככל , ולכן לא נשתמרו בגניזה הקאהירית . 2 ראה : אסף , תקופת הגאונים , עמ' קעג , הערה ; 6 מרגליות , הלכות א"י , עמ' . 12-10 " ראה : א' עפשטיין , 'תשובה ירושלמית בספר הפרדס / הגון , ו ( תרס"ואעמ' = ) 73-69 כתביר"אעפשטיין , כ , ירושלים תשי"ז , עמי שעד-שעז ) ן וראה ן אפטוביצר , מחקרים , עמ' , 58-52 החולק בעניין זה , ותשובתו של אסף בביקורת על ספר זה של אפטוביצר , קרית ספר , יח ( תש"א-תש"ב , ( עמ' . 323
|
|