|
עמוד:169
ראשיתו של מוסד ה'נשיאות' בירושלים אינה ברורה . אפשר שראשיתו בכת 'הענניים' בבבל , ואפילו כך לא ברור מתי עבר או הועבר לירושלים . 30 שני אחים מבית ענן , צמח ויהושפט , נזכרים ברשימות שמאן ייחס לקראים . מקורה הקראי של הרשימה שבה נזכר צמח בתואר 'נשיא וראש הישיבה , ' מסופק . ברשימה קראית נזכר יהושפט 'ראש ישיבת גאון יעקב . ' בסדר הדורות הפותח בענן הם בני הדור הרביעי , כלומר באמצע המאה הט' בקירוב . יש מי שרצה להסיק מכאן , כי באותה תקופה השתלטו הקראים על ישיבת ארץ ישראל בירושלים . אלא שאפשר בהחלט לייחס את הרשימה שבה נזכר צמח למקור רבני , ולקבעו כגאון במחצית השנייה של המאה הט . ' ואם כך הוא הדבר , שייכת פרשת צמח הגאון לתולדות גאוני px ישראל , שהיו כולם רבניים . לפי רשימות זיכרון קראיות היו צאצאי צמח פעילים במצרים . לפי רשימות אלה היה בנו של יהושפט בועז . ברם , גם תולדותיו מעורפלות . מאן זיהה אותו כאבי 'בני בועז . ' אלה נזכרים כתומכי רב סעדיה גאון בבגדאד , בפולמוסו נגד דויד בן זכאי , וכן בקשר לפולמוס במעשה בוסתנאי . ואם כך , שוב עולים ספקות לגבי מקום מושבם , אם היה בירושלים או בבבל . כאמור לעיל , אף רווח הזמן שבין בני בועז ובין ענן גדול למדי ( אם מניחים שענן פרש בשנת 770 בקירוב , ( והוא כמאה ושישים שנה לחמישה דורות . נמצא , שעל פי המקורות הידועים עד עתה , הסתום בפרשת הנשיאים הראשונים של הקראים בירושלים מרובה על הנגלה . מבין 'בני בועד הנזכרים , ניתן לראות כנשיא קראי ראשון בירושלים את דויד בן בועז , שעליו יש לנו ידיעות היסטוריות ברורות למדי . על פעילותו כנשיא אין יודעים דבר , אולם הוא ידוע בפעילותו הספרותית , ושרדו חלקים מפירושו לתורה ולקוהלת . אף נזכרים חיבורים אחרים משלו . ברם , לגבי זמנו קיימים ספקות . לפי סדר הדורות הנזכר , הוא בן זמנו של רס"ג , אלא שקביעה זו דחוקה ומאחרת אותו למדי . מצד אחר מעיד הכרונוגרף הקראי אבן אלהיתי ( במאה הט"ו , ( כי דויד בן בועז חיבר את פירושו לקוהלת בשנת 383 להג 'רה , כלומר בשנת . 993 לפי מובאות שמצטטים משמו מחברים קראיים מוקדמים לאבן אלהיתי נראה התאריך המאוחר עדיף , ואם כן , ייתכן שמוסד הנשיא הקראי בירושלים לא התגבש לפני הרבע האחרון של המאה הי . ' ושמא אץ זה מקרה שדויד בן בועז הוא הראשון המכונה בערבית 'ראיס , ' דווקא אחרי הכיבוש הפאטמי , כשכינוי זה בא לציין בעלי מישרות שררה שונות בעיקר בין יהודי מצרים . 35 מובן שמכאן אין להסיק כי לפני כן לא היתה הנהגה קהילתית כלשהי לקראי ירושלים . מסוף המאה הי' ואילך ברורה מציאותה ההיסטורית של מישרת הנשיאות גם בקהילות קראיות אחרות , בעיקר בקאהיר ודמשק . היהודים במדינה הפאטמית , ' כתוך : היישוב בא"י , עמ' ; 58-57 הנ"ל , חברה , ב , עמ' 30 . 16 ראה : מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 131-130 31 ראה : מאן , שם , עמ' . 132-131 לתעודות נוספות ולפירושיהן השונים , שלפיהם מניחים אנו השתלטות הקראים על הגאונות p / t 3 ישראל או דוחים זאת , ראה לעיל , הערה 32 . 10 ראה : מאן , היהודים במצרים , עמ' ; 69-68 הנ"ל , מקורות ומחק רים , א , עמ' , 335 הערה ; 21 ב , עמ' . 192-133 33 ראה : פוזננסקי , ספרות נגד רס"ג , עמ' Y . Horowitz , 'David ben Boas' , Encyclopaedia ; 20-18 Judaica , v , Jerusalem 1971 , col . 1349 'הפשרה' הנזכרת שם באשר לזמנו אינה נראית . גיל , א"י , א , עמ' , 638-637 ס' , 926 סבור שדויד בן בועז היה שותף לדויד בן זכאי בפולמוסו נגד רס"ג , ואילו בזקנותו , בסוף המאה העשירית , כתב את כתביו שאבן אלהיתי מזכירם . גיל גם מפקפק כמידת קראותו של דויד בן בועז . כל דיונו שם מוכיח שאישיות זו ראוייה לעיון ולמחקר בפני עצמה . 34 ראה : פוזננסקי , שם . 35 ראה : Medieval Egypt , Princeton 1980 , pp . 166-169 M . Cohen , Jewish Self-Govemment u
|
|