|
עמוד:135
אמונתם . ביטוי נאמן להשקפה זו נמצא בדברי הירו נימוס ( Hieronymus ) שיובאו להלן ( עמ' . ( 257 פרשנים קראים בני המאה הי' מציינים בכמה מקומות את השינוי הקיצוני שחוללו המוסלמים בכובשם את ירושלים . כך , למשל , כותב דניאל אלקומסי לקראת סוף המאה הט , ' בפירושו לספר דניאל יא לב : כי טרם בואו ( של מלך ישמעאל , שניצח את מלך הנגב , הוא הקיסר הביזאנטי ) לא יכלו לבוא אל ירושלים , ומארבע כנפות הארץ היו באים אל טבריה ואל עזה לראות המקדש . ועתה בבואו הביאם אל ירושלים ויתן להם מקום וישכנו בה רבים מישראל ואחרי כן הנם באים ישראל מארבע קצות pxn אל ירושלים לדרוש ולהתפלל ... כך כותב גם סהל בן מצליח , בהקדמתו לספר המצוות שלו : ... ואחרי עזבם למקום נשאר יתר מחמש ( מאות ) שנה לגלים מעון תנים ולא היה אחד מישראל יכול לבוא . והיו היהודים אשר במזרח באים אל מדינת מעזיה = ) טבריה ) להתפלל שם . ואשר במערב היו באים אל מדינת עזה . ואשר pxn הנגב היו באים אל מדינת צער . ובימי קרן זעירה פתח ה' לעמו שערי רחמיו ויביאם אל עיר קדשו וישבו בה ויבנו מקומות בתוכה לקרוא ולפתור ולהתפלל בכל עת ולהעמיד משמרות בלילות ... וכיוצא באלה גם בן זמנו , סלמון בן ירוחים , בפירושו הערבי לתהלים ל : כידוע נשאר בית המקדש בשלטון הרומאים למעלה מת"ק שנים ולא היו זוכים להיכנס לירושלים , וכל הנכנס אשר הכירו בו ( שהוא יהודי ) הרגוהו . אך משהסתלקו הרומאים ממנו בחסד אלוהי ישראל וניצחה מלכות ישמעאל , הרשו לישראל לבוא ולגור ... בנוגע לאיסור על ישיבת היהודים בירושלים ראה גם סעיד בן בטריק , א , עמ' ; 133 לדבריו הטיל אותו קונסטנטין . והשווה את דברי הנוסע מבורדו ( שנת , ( 333 המספר על האבן המנוקבת המצויה על הר הבית , שהיהודים מבקרים אצלה בכל שנה ומושחים אותה בשמן , מתייפחים , נאנקים וקורעים את לבושם בסמוך לה . ראה אצל : ; 17 hinera Hierosolymitana , Geneva 1877-1880 , I , p . T . Tobler et A . Molinier , הנקב בצח'רה מוזכר גם אצל ואסטי , עמ' , 75 וראה מקבילות בהערה 3 של המהדיר . דניאל אלקומסי , ראה TS 10 C 2 ( no . 2 ) f . 1 v ( נדפס אצל 518 J . Mann , 'Early Karaite Bible Commentaries ' , . ק . ( JQR , x \\ [ 1921 ] , קריאתי את התעודה במכון לצילומי כתבי יד עבריים , סרט מס' , 19687 שונה בכמה מקומות מקריאתו של מאן . וראה גם : ח' בן שמאי , 'דניאל אלקומסי ותולדות pK w , ^ K שלם , ג ( תשמ"א , ( עמ' . 307-295 מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' , 9 סבור היה , שפירוש זה נכתב בידי מישהו מתלמידי דניאל אלקומסי . ראה את ההקדמה של סהל בן מצליח לספר המצוות שפרסם א"א הרכבי , המליץ , 1879 עמ' = ) 640 מאסף נדחים , מס' , ( 13 וראה עתה במהדורת הצילום של מאסף נדחים , ירושלים תש"ל , עמ' . 199 קרן זעירה ( דניאל ז ח ) היא מלכות האסלאם . הרכבי הדפיס את ההקדמה על פי העתקות שמצא באוסף פירקוביץ , ' וציין בנוסח שלעיל כמה שינויי גייסה . גבול קדשו , במקום . עיר קדשו , ויבנו בתים , במקום : ויבנו מקומות ( מקומות בוודאי כנגד הערבי מואצע , שמשמעותו גם מקומות , אבל גם : דירות . ( על המשמעות המיוחדת של 'משמרות בלילות' ראה : , Karaism . London 1962 , pp . 96-103 N . Wieder , The Judaean Scrolls and וראה בייחוד את דבריו על שלושת היסודות : מקרא , דרשה = ) לפתור , (! תפילה ( שם , עמ' . ( 103 סלמון בן ירוחים : ראה כתב יד מאוסף פירקוביץ , ' ב , מס' , 1345 שהדפיסו , Bibliothek , Leipzig 1866 , note VII , p . 109 A . Neubauer , Aus d . Petersburger ואחריו מאן , היהודים , א , עמ' , 46 הערה , 1 וקריאה מתוקנת אצלו , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 18 בדברו על משך התקופה שבה שלטו הביזאנטים ואסור היה על היהודים לגור בירושלים , משתמש סלמון בן ירוחים בביטוי 'תק וניף . ' ניף פירושו בערבית : תוספת לעשר , ובדרך כלל זה יכול להיות כל מספר שבין שלוש
|
|