פרק שני המערך הפיסי

עמוד:46

' המערה' בתעודות מהשנים ' ) 1054 שער המערה , 1070 , 1053 , 1050 , 1039 , 1035 , 1029 , ( ' ו'דאר אלג'מאעה' . 1064 , 1045 — מכאן ניתן ללמוד ( עד כמה שניתן , רק מחלק של תעודות הגניזה , ועוד יש להזכיר את הבעיה הקשורה בתאריכים ) שבעוד שדאר אלג'מאעה כבר קשור להעתקת השכונה היהודית לצפון העיר , הרי ' המערה' ממשיכה לשמש לאורך המאה הי"א בכלל , ואילו שער הכהן נזכר רק כאשר השכונה היהודית היתה עדיין בדרום . הדבר נאמר בהסתייגות מה , אך נראה שמכל מקום יש בתאריכים הללו לכוון את המבט לאזורים שבהם נמצאים האתרים הללו . מכאן משמעות המעבר דרך דאר אלג'מאעה מהשכונה הצפונית , והתחליף למעבר זה דרך השערים הדרומיים החדשים של העיר . שכונת הקראים הקראים שהגיעו לירושלים בראשית המאה הט' נקראו בשם 'כת הצלע' או ה'צולעה , ' מכיוון שהם ישבו מחוץ לעיר , על 'צלע היבוסי " , ' שם שכונתם של הקראים היה 'צלע האלף , ' וכנראה בקרבתה של השכונה היה קברו של זכריה בן יהוידע . " השכונה הקראית היתה קרובה לשכונה הרבנית . " שכונתם נקראה בפיהם גם בשם 'שכונת המזרחים " , ' או לפי מקור אחד , היא נקראה בשם 'סמרתקה היא צלע האל ף היבוסי " . ' השם הראשון מוסבר בכך שהקראים באו בעיקר מבבל ומפרס , " והשם השני — בשל כנסיית השומרונים שהיתה במקום שבו עמדה כנסיית יעקב אחי המשיח ; מקומה 1 באיזור שמצוי כיום קבר בני חזיר "' . ממקורות אלה עולה אפוא , שהשכונה הקראית היתה באיזור כפר השילוח של היום , מחוץ לחומת העיר , כמובן . ' 20 קשה מאוד לקבל את ההשערה , שהשכונה הקראית שכנה בצלע המזרחית של גבעת עיר דויד או במדרון הר הבית המזרחי . ראשית — אין כל ממצא בן התקופה באיזור האמור . שנית — התיישבות במקום אינה אפשרית כלל , הן בגלל המדרון התלול , והן בגלל שמזרחית להר הבית היה כבר בתקופה ההיא בית קברות מוסלמי . לעומת זאת , ייתכן שהשכונה הקראית שכנה במקום שמצוי כפר השילוח כיום , שהרי הכפר היה קיים כבר באותה תקופה . , י יהושע יח כו : 1 'וצלע האלף והיבוסי היא ירושלם , ' ובעצם נמצא כפר השילוח וצלע הר המשחית על כתף היבוסי המוזכר ביהושע יח טז , ואין כינוי הצלע אלא כינוי גנאי . וראה לעניין זה : ז' קלאי , נחלות שבטי ישראל , ירושלים תשכ"ז , עמ' . 116 114 ברסלבי , יישוב ירושלים , עמ' . 30-29 יש לאתר את מקומו של קבר זה או במקומו הידוע כיום או בפינת הר הבית . ראה : פראוור , השכונה היהודית , עמ' , 145-143 וראה : גיל , שכונות היהודים , עמ' , 33 המזכיר אי התאמה במקום כהבדל בין מסורות יה , יוה למסורות נוצריות . 115 ברסלנ ש . . ' , עמ' ' . . 30 ו ו שם , עמי שכונות היהודים , עמ' . 32 117 גיל , שם . 118 ברסלבי , יישוב ירושלים , עמ' , 30 אך אולי קשור שם זה לישיבתם ממזרח לעיר ( גיל , שם , הערה 119 . ( 45 גיל , שם , עמ' . 35-34 אך ראה צפריר , ציון , עמ' 120 . 140-139 ברסלבי , שם , עמ' ; 30 גיל , שם , עמ' . 36 לגבי מיקום השכונה הקראית , ראה להלן בספר זה בפרק השישי , שבו דן ח' בן שמאי בבעיית המיקום . פרשנותו למקורות הנידונים איננה מתקבלת על דעתי . 121 ראה ברסלבי , שם , עמ' ; 28 'ואחרי כן יוצאים לקברם סביבות המקדש . ' 122 ראה : ran : 1 ££ . q , samma 9 J . wa snxrcsgro ' 0 ' n * חבל . כמובן , שאין אצל מקדסי תיאור התושבים בכפר .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר