א. שיטת הצגת השאלות, התצפיות וחמתוד הקליני.

עמוד:10

עליהם . תוכן מחשבתו הוא מערכת אמונות והשקפות אינטימיות , שכדי לגלותן לאור היום , יש צורך בטכניקה מיוחדת , ובעיקר הוא מערכת מגמות ונטיות נפשיות , שאינן מודעות לילד עצמו , והוא אף אינו משוחח עליהן לעולם . לפיכך חובה עלינו לבחון קודם כל את השיטות , שבהן יש לנקוט בבואנו לחקור אמונות והשקפות אלה של הילד . כדי לדון על הגיונם של הילדים , די לרוב לשוחח עמם או להתבונן בהם שעה שהם מצויים בינם לבין עצמם . אך כדי להתחקות על השקפותיהם יש צורך במיבחן מיוחד , שלא זו בלבד שהוא קשה ומייגע , אלא אף מצריך נקודת ראות מסויימת , פרי אימון של שנה או שנתיים לפחות . פסיכולוגים מומחים , המתאמנים בפראקטיקה קלינית , יודו בוודאי בכך . כדי לעמוד על ערכו האמיתי של משפט כלשהו המובע בפי הילד , דרושה זהירות מרובה ביותר . נביא כאן כמה מדרכי זהירות אלה , שכן אם הקורא לא ידע עליהם , עלול הוא לסלף את משמעות הדברים המובאים בעמודים הבאים בספר זה , יתר על כן , הוא יבצע שלא כראוי את הניסויים , אם , כפי שאנו מקווים , ינסה לערוך אותם בעצמו , הלכה למעשה . א . שיטת הצגת השאלות , התצפיות וחמתוד הקליני . הדרך הראשונה , העשוייה לשמש כאמצעי לפתרון בעיה מםויימת בנושא זה , הוא הצגת שאלות לילד , באופן שיספקו שתי דרישות אלה : ראשית , אותה שאלה תוצג לכל ילד , ושנית , כל תשובה תיבדק לפי קנה מידה , המשמש להשוואה איכותית וכמותית כאחד . יתרונות שיטה זו לביחונם האינדיבידואלי של ילדים אינם מוטלים בספק . העובדות הסטאטיםטיות המתקבלות בדרך זו מספקות אינפורמציה מועילה גם לפסיכולוגיה הכללית . אולם לגבי המטרה שלנו , לקויה שיטה זו בשני פגמים . ראשית , היא איננה מאפשרת ניתוח מספיק של התוצאות . בתנאים השגורים , הדרושים לשיטת הטסטים מתקבלות רק תוצאות כלליות בקווים גסים , אשר אף כי יש בהן עניין מעשי , הרי הן נטולות לרוב תועלת עיונית , בשל העדר ההקשר בהן הושגו . אך לכך יש תקנה , שכן אפשר לגוון את השאלות כך שיגלו את כל המרכיבים של תגובה פסיכולוגית כלשהי . החסרון העיקרי שבשיטת השאלות לגבי הבעיות , שאנו עוסקים בהן כאן , הוא , שהיא מסלפת את הנטייה הנפשית הטבעית של הנבדק או , לפחות , שכרוכה בה סכנה מעין זו . בנסותנו , למשל , לגלות , כיצד תופס הילד את תנועות השמש והירח , נשאל אותו , למשל , ,, מה מסובב את השמש " ? הילד יענה "אלוהים מסובב אותה / או "הרוח נושבת בה , " וביוצא בזה . אין לזלזל בתשובות אלה , אף כי , אולי , אינן אלא תוצאה של "בידוי , " כלומר

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר