תורת ספרות הילדים של לאה גולדברג

עמוד:10

ברורה ומגובשת , ועולות בו קביעות , ששבו ונתנסחו במאמריה הפרוגרא מאטיים המאוחרים . ההבדלים בין "השלבים" מציינים שינויים במידת עיסוקה בכתיבה על ספרות הילדים , ובדרך שבה הביעה את עיקרי תורתה . בראשית דרכה בארץ ביטאה את דעותיה לגבי ספרות ילדים בדרכים אחדות י במאמרים , ביצירותיה לילדים שהתפרסמו ב"דבר לילדים , " וכעו רכת ספרותית של עתון הילדים "דבר לילדים" לצידו של יצחק יציב . אך בכל אלה עדיין לא הגיעה לכלל נסיון לנסח "תורת ספרות" מקיפה ושיטתית . מבחינת הנושא הנדון זהו שלב של הערות והארות , המצטברות למתן דעת מקיף על עניינים מסויימים בספרות ילדים . שלב שני בכתי בתה , המבדילו מקודמו הן בשיטתיות הכתיבה והן בהיקף הנושאים הנדונים חל אצל לאה גולדברג בשנת . 1943 אותה שנה היא עברה לעבוד ב"משמר , " והחלה לערוך את "שי משמר לילדים" ( המוסף לילדים לעתון היומי "משמר . ( " בסדרת רשימותיה הספרותיות לילדים ( החטיבה האחרונה בספר ) הניסוח מגובש והגדרותיה בתורת ספרות הילדים ברורות , בצורה שלא מצאתי כמותם בכתיבתה עד אותו פרק . בתקופה זו כתבה ארבעה ממאמריה למבוגרים בנושא ספרות הילדים , שלושה בשנת 1943 ואחד בשנת . 1947 בשנה זו , האחרונה , ניתן לראות את הסיום והסיכום של שלב זה בפעילותה . במאמר זה היא מרחיבה את היריעה שנפרשה בסדרת הרשימות הספרותיות לילדים , ומגבשת עקרונות פרוגראמאטיים מפורטים . זה המאמר הבשל והמגובש שבין מאמריה הראשונים . הדחיפה הגדולה לשלב השלישי שבכתיבתה על ספרות ילדים , ניתנה ללאה גולדברג בעת ביקור במוסקבה בשנת . 1954 אין ספק שביקור זה הרשים אותה מאוד ותרם למפנה שחל בכתיבתה על ספרות ילדים . לאחר הפסקה של שמונה שנים בקירוב , כתבה לאה גולדברג בפרק זה את מרבית מאמריה על ספרות הילדים . ( 1959—1955 ) זהו השלב המגובש בהתפתחות . 1 "משהו על טעמו של הילד , " "דו שיח על בעיות החינוך בתיאטרון , " "ס 0 ר מימות הנעורים . 2 . " "הסיפור והשיר לילד בגיל הרך . 3 . " ב 22 באוגוסט 1954 היא יצאה במשלחת בת שבע נשים , לביקור בן שבועיי 0 בקירוב בברית המועצות . ברשימותיה בעתון "על המשמר" שנקראו "יומן המסע , " תיארה את רשמי ביקורה . בסדרה זו נכלל מאמרה "ילדים וספרים בברית המועצות . "

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר