רב־שיח: תנועות הנוער — מרד, אוונגארד או הליכה בתלם?

עמוד:4

מוסכם שהמקורות לתנועות הנוער הארץ ישראליות הן תנועת הנוער הגרמנית , תנועת הצופים ותנועת הנוער היהודית שבמזרח אירופה . לאור המחקרים שנעשו בעשרות השנים האחרונות , מה דעתכם על קביעה זו ? פרופ' ישראל קולת : ההכללה הזאת , שלפיה תנועת הנוער הארץ ישראלית קיבלה את ערכיה או את תכניה משלוש התנועות האלה , היא נכונה באופן חלקי בלבד . אפשר לומר , שלא פחות ממה שהשפיעו שלוש התנועות האלה , השפיעה ההתנגדות להן , גם בקרב תנועות הנוער הציוניות , psV-firattf וגם בקרב תנועות הנוער בא ^ ישראל . כלומר , לא פחות ממה שהשפיע ה'וואנדרפוגל' הגרמני , השפיעה המהפכה שעשה מאיר יערי בתנועת השומר הצעיר , שהיא מהפכה לדוגמה , כאשר הכריז ( בדברים שיוחסו לו ? . ( אנחנו איננו חולמים ; אנחנו זקוקים בראש ובראשונה לידיים , והמבחן שלנו הוא במציאות . כמוהו , גם פנחס לוביאניקר ( לימים לבון ) מן העבר הפוליטי השני , הכריז בגורדוניה על ההתנגדות למורשת ה'וואנדרפוגל , ' לחלום הגיבורים האבירים ולנרקיסיזם שטיפחו התנועות האלה , ולריחוק ממה שנחשב פה עיקר , זאת אומרת : ההגשמה החלוצית . הוא הדין ביחס לצופים . השומר הצעיר וגם גורדוניה הושפעו הרבה מה'סקאוטינג' ( הצופיות , ( אך צירפו לו תכנים ציוניים שצמחו באופן בלתי תלוי כמו רעיונות שהבליט המכבי , היינו הרעיונות של 'יהדות השרירים' ופיתוח הגוף , הקרבה לטבע והתושייה העצמית . כך היה גם בתנועות הנוער של ארץ ישראל , ובייחוד כתנועה המקורית ביותר בהם — החוגים , לימים המחנות העולים . היתה שם התנגדות חריפה למסורת הצופית , היינו לקונפורמיזם של האזרחות , לדירוג . לכן הקביעה הזאת , שמקורה במידה מסוימת באנשי תנועות הנוער עצמן , צריכה בהחלט תיקון . עם זאת , אי אפשר להתעלם מכך שכמה עקרונות וכמה יסודות של ה'וואנדרפוגל' וגם של תנועת הצופים חדרו אל התנועות הציוניות בחוץ לארץ ואל תנועות הנוער בא , ^ אבל בגלגול אחר . פרופ' רבקה בן יוסף r אוסיף את ההיבט החוץ תנועתי , את התנאים שבהם קמו תנועות הנוער . תנועות אלה קמו כאשר הורגש הצורך לשים דגש על הנוער . עד אז לא היה מקובל שנוער יתארגן באופן עצמאי או יוענק לו מעמד עצמאי . מקובל היה , שעל הנוער להיות קונפורמי , ללמוד בבית ספר או לעבוד , אך תמיד תחת מרותם של מבוגרים . תנועת הצופים האנגלית , שהיתה דגם מוקדם להרבה תנועות נוער , הוקמה והופעלה על ידי מדריכים מבוגרים , לפעמים אפילו מבוגרים מאוד . ראשי התנועה והתומכים המוסדיים שלה ראו בה ענף נוסף של מסגרות חינוך , שבעזרתו אפשר להתקרב לנוער ולהחדיר בו את ערכי החברה . דגם שונה של תנועת נוער התפתח בגרמניה תחת השם 'ואנדרפוגל . ' אמנם גם שורשיו של זה בפילוסופיה שפותחה על ידי מבוגרים , אבל כאן הודגשה הישות הייחודית של הנוער , ונעשה ניסיון ליצור תרבות נוער בלתי פורמאלית ושונה מחברת המבוגרים . במסגרת זו ניתנה עצמאות לנוער לפתח רעיונות ולהביע דעות בלי מחויכות לערכים של תרבות המבוגרים . לעומת הצופים , שבהם פותחה 'האזרחות הטובה , ' שתכליתה להשתלב בחברה הקיימת ולהיטיבה , היו ב'וואנדרפוגל' גרעינים של מרד נגד החברה המבוססת .

יד יצחק בן-צבי. המחלקה לחינוך והדרכה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר