תוכן

עמוד:8b

פרק ז ' 438 ביטויים שונים בפרקי המרכבה המשמשים מפתח להבנת משמעותם של פרקים אלה פרק ח ' 441 הכליון מתייחס אך ורק לחומר של הגוף ולא לצורתו . החומר לעולם פושט צורה ולובש צורה . כל חטאיו ועבירותיו של אדם נובעות מן החומר שלו . כל מעלותיו - מצורתו . בני - אדם שונים זה מזה ברמתם המוסרית והשכלית בהתאם לחומר שממנו קורצו . הלשון העברית קרויה לשון הקודש , מפני שאין בה מלים לדברים מגונים שהשתיקה יפה להם פרק ט ' 447 החומר הוא מסך החוצץ בעד שכלנו מלהשיג את האל ואת השכלים הנבדלים . זאת היא משמעות פסוקים כגון " ענן וערפל סביביו " פרק י ' 449 לר . מכאן שאין האל עושה רע . ההעדר אינו מושא לעשייה . כמו החושך , הרע הוא ס החומר הוא הסיבה לכל השחתה ולכל רע . כל מעשי האל טובים ~ פרק י " א 452 כל הרעות שבני - האדם גורמים לעצמם ולחבריהם הן תוצאה של בורות . אילו ידעו את האל ידיעת אמת לא היו פוגעים זה בזה פרק י " ב 453 טעות היא לחשוב שהרע בעולם מרובה מן הטוב ; מקור הטעות בכך שכל אדם חושב רק על מה שפוגע בו . המציאות אינה קיימת למען האדם . היא קיימת לפי רצונו של הבורא . יש שלושה מינים של רעות הפוגעות בבני - אדם : א . רעות שמקורן בחומר . בני - אדם מורכבים מחומר . לכן לא יימלטו מליקויי החומר . ב . רעות שהאנשים גורמים זה לזה ; ג . רעות שהאדם גורם לעצמו בשל תאוותיו והתרגלותו למותרות . הרעות מהמין האחרון הן הרוב . הדברים הנחוצים לאדם באמת מצויים בעולם בשפע פרק י " ג 460 אין לבקש תכלית למציאות ככללותה . לשיטת אריסטו הכול מחויב וקיים מאז ומעולם . גם לפי האמונה בחידוש העולם ניתן לומר רק שהעולם נברא ברצונו של הבורא ועל - פי חוכמתו . ניתן להוכיח שהאדם אינו מטרת הבריאה פרק י " ר 466 על האדם לשים לב לקטנותו לעומת ממדיהם העצומים של גרמי השמים . אין זה סביר שגרמים עצומים אלה נוצרו למען האדם . הפילוסופים אינם פוסלים אפשרות זאת לגמרי כשם שהגיוני הוא לייצר מכונה גדולה שנועדה ליצור כמות גדולה מאוד של מחטים אירוח פרק ט " ו 469 על טבע הנמנע . יש דברים שמוסכם על הכול שהם נמנעים . לכן אין פוגעים באל כשקובעים שאין ביכולתו לעשות אותם . לגבי דברים אחרים יש מחלוקת אם הם נמנעים או אפשריים . לא תמיד ברור הגבול בין מה שהשכל קובע לבין מה שהדמיון מדמה

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר