מרד בר־כוכבא

עמוד:41

בנוסף לאיחוד יש לציין גם את התלכדות העם סביב הנהגתו של בר כוכבא . למעמדו של בר כוכבא בתור מנהיג בלעדי של המרד , תרמה ללא ספק תמיכתו הבלתי מסוייגת של רבי עקיבא , אשר הכריז עליו 'דין הוא מלכא משיחא . ' יש לציין כי בר כוכבא היה לא רק מצביא , אלא מנהיג לאומי לכל דבר , שעסק גם בפעולות _אדמיניסטרטיביות כמו החכרת קרקעות , טיפל בבעיות חברתיות ואירגן את שמירת המצוות . מרד בר כוכבא היה רב עוצמה מבחינת מספר משתתפיו וכוחם , ועל מנת לדכאו נאלצו הרומאים להביא לארץ לוחמים משמונה עד תשעה לגיונות ויחידות עזר רבות שקובצו מרחבי האימפריה , וכן את גדול מצביאיהם — יוליוס סוורוס , נציב בריטניה . זאת ועוד , נראה שבמשך זמן מה שימש _אדריאנוס הקיסר עצמו כמפקד עליון של כוחות רומא . אף תוצאותיו של מרד זה היו קשות יותר משל קודמיו ; לא רק מבחינת מספר ההרוגים , הפצועים והשבויים , אלא גם בשל גזרות השמד והתופעות של קידוש השם . בעקבות המרד נוצר משבר כלכלי עמוק שגרם להידלדלות יישובית ביהודה ולהעתקת המרכז לגליל , ולתנועה חזקה של ירידה מארץ ישראל . למרות כל זאת קופח מרד זה במחקר ההיסטורי , ורק בעת האחרונה קיבל העיסוק בו תנופה — לא מעט בשל _גילויין של אגרות _בר כוכבא . העובדה שמרד בר כוכבא לא זכה לתשומת הלב הראויה נעוצה בשני גורמים ו ראשית , אין בידינו שום יצירה ספרותית היסטורית מימי המרד , המתארת אותו מכלי ראשון . במלים אחרות , מרד זה לא נתברך ביוסף בן מתתיהו משלו . העדרו של מקור כזה מאלץ את המחקר לשחזר את מרד בר כוכבא על סמך פסיפס של עדויות חלקיות ומקוטעות , לעתים סותרות ופעמים מגמתיות , המצויות בספרות התלמודית , בכתביהם של סופרים רומיים , בחיבוריהם של אבות הכנסיה ובכרוניקות השומרוניות , ולשבץ בהן את המשתמע מן המימצא הארכאולוגי . כל אלה יחדיו אין בהם כדי לתת תמונה ברורה ומלאה של מהלך המרד , או לפתור באופן _חד משמעי בעיות בסיסיות , כמו היקפו הטריטוריאלי של מרד בר כוכבא , גורלה של ירושלים בעת המרד , האם נבנה בית המקדש , ועוד . שנית , מקובל היה על המחקר ההיסטורי להצביע על חורבן הבית השני , כעל ראשיתה של תקופת הגלות בתולדות עם ישראל . השקפה זו , אשר שורשיה מצויים אצל אבות הכנסיה הראשונים , היא בעלת מגמות אפולוגטיות הכרוכות ברצון החוקרים הנוצרים פרוטסטאנטים בני המאה הקודמת וראשית המאה הנוכחית , להציג את חורבן הבית השני כעונש משמים לעם ישראל , ובמקביל לו — את הופעת הנצרות כממשיכתה הנאמנה והאמיתית של היהדות . מובן כי גישה זו דחתה את העיסוק והעיון במרד בר כוכבא , שכן מרד זה מבטא 2 ידוש / תעניות פ"ד , סח ע"ד , וראה הערה 27 להלן .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר