ז. ההתאוששות היישובית והכלכלית

עמוד:37

ז . ההתאוששות היישובית והכלכלית למרות הסבל שירד על ארץ ישראל עם החורבן היתה ההתאוששות מהירה למדי , וכבר הזכרנו את השיקום של הערים שנהרסו . במקביל היתה השתקמות שאר תחומי החברה והכלכלה . _על פי הלכות מרובות ומעשים שונים הנזכרים בספרות התלמודית נראה כי הנהגת הערים פעלה כתקנה . ראשי הערים היו פעילים וסדרי הערים התבצעו כהלכה . כערים חשובות היתה מעין מועצה רחבה הקרויה 'חבר העיר . ' המסורות מרכות לתאר את גידולה והתרחבותה של העיר כיתר , הסמוכה לירושלים "' . המוסדות העירוניים כבתי הספר , שווקים ופיקוח עירוני התפתחו והתנהלו כסדר . בולט בדור זה ארגון קופות הצדקה אם במישור הכלל לאומי ואם במישור העירוני . אכן מרובות ההלכות הקובעות את סדרי קופות הצדקה העירוניות והמסורות על פרנסי הצדקה ומעשיהם . יי" מן החכמים הנודעים בדור זה אנו מוצאים את רבי עקיבא עוסק הרבה בענייני צדקה . ומסתבר כי עיסוקו לא היה בענייני הצדקה שבעירו , אלא בעסקי הצדקה הכלל לאומיים . הוא התעסק בפרנסת עניים ונחשב ל'יד עניים ""' והקדיש דברים הרבה לעיון בהלכות בעסקי צדקה . לא מן הנמנע כי לו ולבית מדרשו מתייחסת הדרישה לבוא לעזרת האדם לפני שמטה ידו : 'אל תניחנו שירד . ' בו" חכם אחר , רבי חנינא כן תרדיון , אף הוא עסק בעסקי צדקה , אך כנראה שמעשיו קשורים בעירו — _סכנין שבגליל . "" ניתן אפוא לומר כי בדור זה שלאחר החורבן ניכרת חיוניות מרובה בהתארגנות , ליכוד , פעילות ציבורית ועזרה הדדית . כקשר לארגון הציבורי מן הראוי להדגיש גם את איגודי האומנים שהלכות ומסורות שונות מלמדות עליהם . לרבים מן הארגונים האלה היו בתי כנסת משלהם ובהם קיימו סעודות בחבורה . ברם להתארגנות היתה לא רק משמעות חברתית דתית , אלא גם כלכלית . באיגודים אלו נקבעו סדרי שוק , קניה מרוכזת ומשותפת של חמרי גלם ואף נקבעו הסדרי 98 תוס . ' עדויות א , א ועוד . אמנם יש שהמסורת מפרשת את המושג כמשל : 'זו סנהדרין שעשויה שורות שורות ... כמטעת של כרם' ( שיר השירים ... וו אולם כפשוטו היה זה כרם וכשהמתכנסים היו רבים התמלא הכרם 'חוץ מן העומדין לאחורי הגדר- ( ירוש , ' ברכות פ"ד , ז , ע"ד . ( 99 ירוש , ' תענית פ"ד , סט _ע"א : משנה . פאה ח . ז . 100 בבלי . קידושין כז . א . 101 בבלי , קידושין כז , א . 102 ספרא בהר , פרשה ה . _עמ קט ע"ב . 103 בבלי , עבודה זרה ידו , א . וישבו ב'כרם ריננה ' * . ' יש שהיו מלמדים בשדות 'תחת התאנה , ' 'תחת הזית' 'בצלו של שובך' ו'בפתחי שערים ובשוקים . '

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר