|
עמוד:26
כראשית המרד " , ושנית בידי האימפראטור אספסיאנוס . אולם כבר כשלהי המאה ובראשית המאה השנייה נמצאת העיר בנויה ופעילה . נמלה פועל כסדרו , שווקיה מאורגנים , וכתובת אחת , משנות התשעים , מספרת על אגורנומוס — יהודי שהיה ממונה על השוק " . כשנים שלאחר מכן אף ידועים לנו חכמים הנקראים על שם העיר . ' כך גם עין גדי שפליניוס תאר אותה כעיי חורבות כימי מלחמת החורבן . " נראה שעין גדי חזרה ונשתקמה והפכה להיות מרכז חשוב בימי מלחמת _בר כוכבא כפי שמעידים החפירות הארכאולוגיות ואגרות שונות שנמצאו במערות מדבר יהודה מימי מלחמת בר כוכבא . יישוב זה התמיד בקיומו עד הכיבוש הערבי . ' גם הערים היווניות בארץ ישראל , שתושביהן היהודים נפגעו קשה כראשית המרד , נושבו מחדש על ידי יהודים . כבר מראשיתה של המאה השנייה עולות ידיעות על קבוצים יהודים פורחים ומרובי אוכלוסין בהרבה מערי החוף היווניות ובכלל זה ערי הדקאפוליס היווניות " . בחלק ניכר מהן אף נתגלו שרידים של בתי כנסת , אם כי הן , כמרבית בתי הכנסת שנמצאו בארץ , מתקופה מאוחרת יותר . גם מבחינת הארגון החברתי , הציבורי והרוחני היה למעשה תהליך השיקום מהיר למדי ובעל תוצאות . כדור לאחר החורבן ידעה היהדות אחת מתקופת היצירה והפריחה הרוחנית המעמיקות והמפוארות ביותר בתולדותיה . בשנים אלה נבנו מערכות חברתיות יהודיות בעלי משמעות רבה ועוצבו דרכי חיים יהודיים תוססים אשר הטביעו את חותמם על חיי האומה לכל הדורות . אולם , לאור כל מה שאירע לאומה עם חורבן הבית ברור הוא כי התהליך של ההתאוששות לא נעשה מאליו , אלא מתוך מאמצים מרובים מחושבים ומכוונים של מורים ומנהיגים ברוכי כשרון ומעש שעמדו לישראל בשני הדורות לאחר חורבן הבית . 31 מלח' יב , ידו , י 32 . [ 507 ] מלח' ג , ט , א-ד 33 . [ 427-409 ] משנה , נדרים ג , 1 י תוס , ' דמאי א , יא . על גילוי הכתובת דווח J . Kaplan , / £ . / . 12 ( 1 962 ) , 150 pp . 149 150 34 כגון רבי אדא דמן יפו ; רבי יודן דיפו ואחרים . 36 Plinius , Naturalis Historic V , 73 35 ב' מזר ואחרים , ידיעות בחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה , כז ( תשכ"ג , ( עמ' ; 19-1 כח ( תשכ"ד , ( עמי 37 . 152-143 רבן גמליאל בקר בעכו ושהה בה בשבת . ראה בתוס' מועד קטן ב , טו , מהד' צוקרמנדל , עמי , 231 ועוד . בית שאן ויהודיה נזכרים הרבה בספרות התנאים : משנה , עבודה זרה ד . יב : בראשית רבה פט . מהד' תיאודור אלבק , עמ' 70 ועוד .
|
|