|
עמוד:24
מאת 'הגמון שבסוריא 25 . ' אפילו החלוקה של ארץ ישראל לטופארכיות 26 מימי הבית נשארה , כנראה , בעינה . אלא שהשינוי הבולט ביותר עתה מבחינה מינהלית היה העובדה שלאחר מלחמת החורבן עברה ארץ ישראל לרשותה הישירה של האדמיניסטרציה הרומית . השלטון ביהודה לאחר החורבן היה כידי נציב בן מעמד סנאטורי ולידו ממונה על העניינים הכספיים . גביית המסים והטלים אחרים , סדרי הבטחון , המשפט האזרחי והפלילי , כולם נמצאו בידי הנציבות הרומית שמרכזה היה בקיסריה . אולם מטעמים מעשיים לא ויתר השלטון לגמרי על שיתופם של אנשי המקום בהנהגת היישובים ובגביית המסים . הרומאים נהגו להחכיר את המכסים ( גביית המסים לא נמסרה לחכירה בתקופה זו ) ויש להניח שרבים מהם היו יהודים שנודעו בכינוי הגנאי 'הגבאים _והמוכסים' בספרות התגאית . ביניהם היו בוודאי כאלה שהמשיכו בתפקידיהם כמלפני המלחמה , אם מפני שהיישובים שלהם לא נלחמו כלל ברומאים ( כגון ציפורי ) ואם מפני שהם עצמם פרשו מן המורדים . רבים מהם נצלו את שער הכושר , סייעו בידי הרומאים ונסתייעו בהם על מנת לזכות במשרות שיש בהם שררה והנאת ממון . במלים אחרות . מלחמת החורבן והסדרים החדשים שהנהיגו הרומאים הביאו לעליית שכבה חברתית חדשה של 'כעלי זרוע' שהכבידו את עולם על העם , וכך מקונן אחד החכמים מבני דור החורבן : 'רבי אליעזר אומר : משחרב בית המקדש בושו חברים ובני חורין = ) השועים בעם ) וחפו ראשם ונידלדלו אנשי מעשה וגברו בעלי זרוע ובעלי לשון . ' התנאים הקשים שנשתררו לאחר המפלה הטילו בעם מבוכה , צער וכאב . חלק גדול מהעם נתפס ליגון ולתהייה ולא היתה זו רק תגובה מיידית ראשונית למלחמת החורבן . רבים פרשו מניהול חיים תקינים , שקעו בייאוש וחדלו למלא את תפקידם . ממקורות תנאיים וחיצוניים שנכתבו כדור לאחר החורבן ( חזון עזרא , ספר כרוך הסורי ) ניתן להכין שההתמוטטות בחיי העם נמשכה אפילו תקופה ממושכת . 25 משנה , עדויות ז , ז . ראה ש' ספראי , 'לבעית מעמדה של הפרובינציה יהודה אחר החורבן , ' ציון , בז ( תשכ"ב , ( _עמ 26 . 93-88 ראה שי _קל"ן , ארץ יהודה , תל אביב תרצ"ט , עמי 27 . 252-202 שי וזי ספראי , סיני , עח : « . עמי ל הערה . 92 28 הנציב הראשון היה באסוס ( Bassus ) _והפרוקוראטור לאבריוס מאכסימוס ;( Maximus Laberius ) ראה מלח' ז , ו , ו , [ 218 ] ולעיל הפרק של מ' שטרן במיוחד עמי 4 ואילך . 29 משנה , סוטה ט , טי . אמנם בנוסח לפנינו כתוב רבי פנחס בן יאיר , אך ברוב הנוסחאות העיקריות מופיע רבי אליעזר , שהיה בן דור החורבן . 30 תוס , ' סוטה ו , יא-יד ; חזון עזרא ח , כא-כב ; ברוך הסורי , פרקים י-יב .
|
|