רקונסטרוקציה – התנועה ליהדות מתחדשת

עמוד:231

לשם כך פעל , דרך משל , להקמת גופי קהילה מאוחדים בניויורק . בהדרגה התברר לקפלן ולתלמידיו הקרובים שתקווה זו אינה ריאלית . למרות הסתייגותם העקרונית מפילוג הציבור היהודי והטמפרמנט האנטי–מוסדי של חלק מהם , הלך והתהווה זרם יהודי חדש מכוח הרעיונות שאותם נשאו . בראשית שנות ה40– של המאה ה20– הקים קפלן בניו–יורק את האיגוד להתחדשות היהדות , ( Foundation Jewish Reconstructionist ) שיעדו היה לקדם את פרסומן ואת יישומן של השקפותיו , עדיין מתוך תקווה לקדמן בתוככי המסגרות הדתיות הקיימות . בשנת 1954 התאחדו ארבע קהילות וחבורות , שראו את עצמן כנאמנות לרעיונות הרקונסטרוקציה של קפלן ל " פדרציה של הקהילות והחבורות הרקונסטרוקציוניסטיות . " מאוחר יותר שינה הארגון את שמו ל The Reconstructionist– Foundation והוא מונה כיום למעלה ממאה קהילות וחבורות . ארגון הקהילות המתחדשות מחזיק הוצאת ספרים , ביטאון וארגון נוער . הוא הוציא שורה של כרכי סידור תפילה ומחזור ברוח התנועה . לתודעה עצמית מלאה כזרם דתי בעל ייחוד וכיוון דתי מוגדר הגיעה התנועה ליהדות מתחדשת עם הקמתו של בית המדרש לרבנים בפילדלפיה , , Rabbinical College Reconstructionist ב . 1968– בית המדרש היה בראשיתו מימוש מלא ומובהק ביותר של משנתו החינוכית והדתית של קפלן . תוכנית הלימודים במוסד עוצבה בדרך שביקשה לבטא את תפיסת היהדות כתרבות מתפתחת המשתנה מתקופה לתקופה . כל שנת לימודים מוקדשת לרובד בתרבות היהודית – מן הרובד המקראי ועד ליהדות זמננו , מתוך עמידה מתמדת על הממד ההתפתחותי ועל האורח שבו ממשיכים ומתפקדים הסמלים ומנהגי–העם היהודיים במרוצת התקופות . בית המדרש מושתת על ערכי יסוד מרכזיים : שלום ושוויון בין בני האדם ( מינים , עמים , חברות , ( חירות וצדק כערכי יסוד של היהדות . בשנת 1974 ייסדו הבוגרים הראשונים של בית המדרש כנסת רבנים של התנועה , , Assembly Reconstructionist Rabbinical וכיום חברים בה כמאתיים רבות ורבנים . בשורה של נושאים ממשיכה התנועה ליהדות מתחדשת על מוסדותיה לקיים במישרין את מורשתו של קפלן . קהילותיה מנוהלות באורח דמוקרטי , כשההכרעות הדתיות והחברתיות המרכזיות מסורות בידי החברים , וכך גם ארגון הקהילות . היא ממשיכה לדבוק בעמדה הדוחה את רעיון בחירת ישראל מזה , ומציבה את השייכות למעגלי התרבות היהודית כבסיס לדיון בשאלות אמונה ואורח חיים מזה . יש לומר גם , שבמהלך העשורים האחרונים של המאה ה20– חלחלו רעיונות מרכזיים של קפלן אל הזרמים הדתיים האחרים , תהליך המטשטש במידה ניכרת את הגבולות שבין התנועה ליהדות מתחדשת לבין התנועות הללו . כך , למשל , אומץ בהרחבה רעיון בית הכנסת כמרכז קהילתי יהודי רב–תחומי , שפעולותיו חורגות בהרבה מן התחום הדתי הצר ; הרפורמה , שאחזה בימיו של קפלן בעמדות אנטי–ציוניות וזיהתה עצמה כעדה דתית ולא כביטוי לזהות לאומית , נעשתה ציונית , ועוד . עם זאת , שאלת הקשר בין התנועה ליהדות מתחדשת לבין משנתו של קפלן אינה פשוטה כל עיקר . כאמור , קפלן החזיק בעמדה רציונליסטית מודרניסטית מובהקת ואילו התנועה שהקים נעשתה במקרים רבים מוקד מרכזי לרעיונות ה , Renewal Jewish– המושפעים ממגמות אי–רציונליסטיות של תנועת " העידן החדש" ומן הדרכים של בקשת הרוחניות האופייניות לתנועה זו . בית המדרש של התנועה מהווה היום מרכז חשוב להתפתחות הספיריטואליזם היהודי , לעיסוק בקבלה ולאימוץ מגמות ניאו–חסידיות . תופעות אלו מתקיימות בתנועה לצד דבקותם של אחרים ברעיונות היסוד של קפלן ובדרכו . התנועה ליהדות מתחדשת דוגלת בשוויון מלא בין המינים . הרבה הראשונה הוסמכה על–ידי בית המדרש של התנועה בשנת , 1977 תשע שנים אחרי הקמת המוסד וחמש שנים לאחר הסמכת הרבה הרפורמית הראשונה . "היהדות המתחדשת" מכירה באורח מלא ביהדותם של צאצאים לזוגות מעורבים , בין אם המדובר באב יהודי או באם יהודיה , ובלבד שהם חיים חיים יהודיים . היא דוגלת גם בשוויון מלא של בעלי נטיות מיניות שונות ונתפסת כזרם ידידותי להומוסקסואלים ולסביות . " היהדות המתחדשת" על מוסדותיה השונים היא שותפה מרכזית במאבקיה של הקהילה ההומו–לסבית להכרה מלאה במקומה החברתי והתרבותי , ורבניה עורכים טקסי נישואין של זוגות מאותו מין . נושא נוסף שבו עומדים רבים מרבני תנועה זו בקו הראשון הוא הדו–שיח הבין–דתי , מתוך מתן דגש להיבטיו התיאולוגיים והפוליטיים–חברתיים . בנושאים מרכזיים אלה דומה דרכה של תנועה זו לדרכה של היהדות הרפורמית , אם כי במקרים רבים היא נתפסת כחד–משמעית ואקטיביסטית יותר מאחותה הרפורמית . על בסיס זה הצטרפה היהדות המתחדשת , בעשור האחרון , אל האיגוד העולמי ליהדות מתקדמת , ( for Progressive Judaism World Union ) המאגד בעיקר גופים רפורמיים וליברליים . בארץ אין התנועה ליהדות מתחדשת מקיימת קהילות נפרדות . לאחדות מקהילות "התנועה ליהדות מתקדמת" אופי המושפע במידה רבה מרעיונות "היהדות המתחדשת . " בשנים האחרונות פועלת בישראל "העמותה ליהדות מתחדשת , " ששמה לה למטרה לקדם את רעיונות התנועה וליישמם במציאות הישראלית . כמו כן פועל בירושלים "מרכז מרדכי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר