|
עמוד:317
לראש אש"ף , כדי שהדובר הלא יהודי לא ידע על מי מדברים . הדבר קרה בפי יהודי ג'רבה וקהילות אחרות בתוניסיה ; הם התחילו לכנות את יאסר ערפאת בצירוף "ה JR ה a ע . ת , " לפי שהמילה יאסר הרווחת מאוד בע"י של תוניסיה פירושה "הרבה" ( או מאוד , ( ועארפת היא צורת הרבים של ערפה , שעניינה a עה ( או ידיעה . ( כללו של דבר , כל מי שעוסק עיסוק רב פנים בלשון יהודית באשר היא , נמצא עוסק במידה לא מבוטלת גם בחיי הקהילה הדוברת אותה ובתולדותיה . מחקר הלשונות אי אפשר שלא לסיים את הסקירה הזאת בלי לציין את העניין הגובר של חוקרים בארץ ובחוץ לארץ בלשונות היהודים החדשות במזרח . הדבר מתבטא בפרסום של טקסטים שהילכו במשך דורות בעל פה , והיו על סף הכחדה עם היעלמותם של זקני הדור הקודם . מאגר ההקלטות במרכז לחקר מסורותיהן של עדות ישראל באוניברסיטה העברית שיסד פרופ' שלמה מורג המנוח הוא אוצר בעל ערך לאומי של מסורות העברית ושל לשונות היהודים . על יסוד החומרים הנ"ל ועל יסוד מאגרים שתיעדו ואגרו חוקרים רבים נתפרסמה ומתפרסמת בדור האחרון ספרות ענפה שלשונה אחת מלשונות היהודים החדשות במזרח . הפרסומים הללו לוו במחקרים בלשניים , ספרותיים , היסטוריים ואתנוגרפיים רבי עניין ורבי ערך . מספר הפרסומים בתחום זה בעשרים וחמש השנים האחרונות – בעברית ובלשונות אירופה החדשות , ובראש כולן אנגלית וצרפתית – מגיע למאות . לשונות אלו כלולות כיום במידה לא מבוטלת בתכנית ההוראה של אוניברסיטאות בארץ ובחוץ לארץ . עם זאת יש לציין בצער שהרבה לשונות ולהגים שיהודים דיברו בהם לא נחקרו כלל או כמעט שלא נחקרו , ויש גם יש להגים ולשונות של יהודים שנעלמו ולא הותירו כל ע Q ב . ת לפני שהמחקר בא לחקור אותן . בכלל רוב לשונות היהודים הולכות ונכחדות ; העלייה לארץ לפני קום המדינה וההגירה לארצות אירופה ולארצון צפון אמריקה ודרומה הביאו לנטישת לשונות הדיבור היהודיות . ולא ירחק הייום שמה שלא הוקלט בדורנו ירד גם הוא לטמיון . תולדותיהן של לשונות היהודים תלויות באופן ברור בתולדות הקהילות ובגלגוליהן . המפגשים עם התנועה הציונית נתנו את אותותיהם גם בלשונות היהודים במזרח , ובקהילות רבות התחילו ללמד עברית חדשה . בתמונה : חוג לעברית מודרנית בתוניסיה , 1922
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|