|
עמוד:220
בארצות הברית בין השנים 1973 ל , 1996– אימצה התנועה הרפורמית באמריקה את העמדה שילד שנולד לאב יהודי ולאם לא יהודייה ייחשב יהודי בתנאי שגדל כיהודי . עמדתה של התנועה הרפורמית באשר לשוויון מלא בין המינים ובאשר לאסטרטגיות לטיפול בנישואי התערובת היא המפרידה יותר מכול בינה לבין היהדות המסורתית . מחויבותה של התנועה לציונות , הן מן הבחינה הפוליטית והן מן הבחינה התרבותית , היתה לעמדה רשמית ב"מצע קולומבוס" משנת , 1937 שבו נאמר מפורשות : "אנו מאשרים בזה את חובתם של כל היהודים לסייע בבניין [ פלשתינה ] כבית לאומי יהודי על ידי שאיפה להפוך אותה לא רק למקום מקלט לנרדפים אלא גם למרכז חיי התרבות והרוח היהודיים . " משנת 1975 האיגוד העולמי ליהדות פרוגרסיבית , שהוקם ב1926– ואשר מייצג את היהדות הרפורמית ברמה הבינלאומית , הוא חבר בהסתדרות הציונית העולמית . ב1977– הקימה היהדות הרפורמית האמריקנית את , ( Reform Zionists of America The Association of ) ARZA ששלחה לקונגרסים הציוניים משלחות גדלות והולכות הן במספר נציגיהן והן בהשפעתן . בראשית המאה ה21– נמנים עם היהדות הרפורמית כמיליון וחצי איש מתוך העם היהודי , בהם מספר גדל והולך של "יהודים מתוך בחירה" ( גרים . ( רובם חיים בארצות הברית , אולם ישנן גם קהילות , בין היתר , באירופה , באמריקה הלטינית ובישראל . בולטת במיוחד התפשטות היהדות הרפורמית בברית המועצות לשעבר , שבה הוקמו קהילות בעשרות ערים . בארצות הברית היהדות הרפורמית היא הזרם הגדל בקצב המהיר ביותר מבין כל הזרמים ביהדות , וסביר שבקרוב יהיו שם יותר יהודים המזדהים עם הזרם הזה מאשר עם כל הזרמים האחרים ביהדות גם יחד . מנהיגותה העכשווית יזמה תוכנית שבה הפעולה החברתית , שמתייחסים אליה בדרך כלל במונח "תיקון עולם , " ממשיכה להיות בעלת משמעות רבה , אולם חיזוק התפילה בבית הכנסת ממלא תפקיד יחסי גדול יותר . לעומת זאת , חשיבותה של הדרשה יורדת ככל שהרבנים נתפסים פחות כמטיפים ויותר כ"רועי צאנם" וכממלאי תפקידים באירועים הקשורים למעגל החיים . החינוך היהודי במסגרת התנועה הורחב והוא כולל כיום התבודדות מרוכזת לצורך לימוד , חינוך למשפחה ושיעורים ללימוד טקסטים יהודיים למבוגרים . במדינת ישראל נוסדה תנועת הרפורמה בסוף שנות ה50– של המאה ה20– וגדלה מאז אם כי באורח צנוע . כיום יש בה כתריסר קהילות , שני קיבוצים בערבה ומספר גדל של גני ילדים ובתי ספר הקשורים לתל"ם ( התנועה ליהדות מתקדמת בישראל , ( השייכת ל"איגוד העולמי ליהדות מתקדמת , " שמרכזו בירושלים . אף כי מספר החברים בקהילות ממשיך להיות קטן יחסית ( כעשרת אלפים , ( גדל מספרם של הישראלים המזדהים עם התנועה ורבים פונים לקהילות לצורך קיום טקסי בני–מצווה וחתונות . יותר מתריסר רבנים רפורמיים , גברים ונשים , הוסמכו בישראל . ( ר' ערך היהדות המתקדמת והמסורתית בישראל ומעמדן במדור מדינת ישראל כמפעל יהודי מודרני . ( כמו בראשית תולדותיה , תנועת הרפורמה עדיין רואה בעצמה תשובה דתית לחילונות השלטת בעולם המודרני . בפתיחותה לעולם זה , היה עליה להתאים הן את האמונה והן את העשייה הדתית למגמות רווחות בפילוסופיה , במדע ובכל הקשור לערכים חברתיים . עם זאת , האינטגרציה הסלקטיבית של רעיונות חדשים המאפיינת אותה עולה בקנה אחד עם תפיסתה בדבר יהדות המושרשת היטב בהיסטוריה האנושית . לקריאה נוספת : מיכאל מאיר , בין מסורת לקדמה : תולדות תנועת הרפורמה ביהדות , ירושלים , תש"ן . מ' וינר , הדת היהודית בתקופת האמנציפאציה , ירושלים , תשל"ד . Reader : North American Documents , New York , M . A . Meyer & W . G . Plaut , eds ., The Reform Judaism . 2001 התנועה הרפורמית והציונות יעקב אריאל יחסה של התנועה הרפורמית לציונות עבר שינויים רבים בין שלהי המאה ה19– לראשית המאה ה . 21– מאמביוולנטיות ואף הסתייגות עברו הרפורמים לתמיכה בציונות ולפעילות לקידום המטרה הציונית ומדינת ישראל . עם עליית התנועה הציונית בסוף המאה ה19– היתה התנועה הרפורמית חלוקה בדעתה ביחסה אליה . תנועת הרפורמה , שהתגבשה בשליש השני של המאה ה19– בתגובה לאמנסיפציה ולרעיונות ההשכלה , ניסתה להתוות דרך לקיומה של יהדות נאורה המשולבת בתרבות האירופית והאמריקנית . תפיסת הרפורמים את היהדות , כפי שבאה לידי ביטוי בהצהרות האמונה הרפורמיות ובסידורי התפילה , היתה כדת בעלת שליחות עולמית , שנועדה להפיץ בקרב העמים את האמונה באל
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|