האורתודוקסיה והציונות

עמוד:209

המחשבה הציונית הדתית . שלילת החילון בציונות הדתית היא , לפיכך , בעלת שורשים עמוקים . הגישה הזאת מצטרפת לגישה אחרת שהתוותה את יחסה של הציונות הדתית לתנועה הציונית : אחדות ישראל . התפיסה הזאת , שהיא תיאולוגית ביסודה , נעשתה לגורם מנחה בציונות הדתית , אשר מסביר הכרעות פוליטיות וחברתיות רבות שהכריעה . ללא הגורם המטפיזי של אחדות ישראל קשה להבין את החתירה לממשלות אחדות בתקופות שונות , גם אם לא תמיד הלמה את האינטרסים של " המזרחי" ושל תנועתה הפרלמנטרית , המפד"ל . 'הברית ההיסטורית' בין הציונות הדתית לתנועת העבודה , שהחזיקה מעמד שנים רבות , נשענה אף היא על הגישה הזאת . גורם מהותי מבדיל מכאן אנו למדים שעל אף הדמיון בדפוסי התגובה של החרדים ושל הציונות הדתית יש גורם מהותי המבדיל בין שתי התנועות : התשתית התיאולוגית . הציונות הדתית מראשיתה שאפה ליצור פרק חדש במחשבת ישראל ולהעמיד טיפוס דתי מסוג חדש , הפועל בעולם גאולי . לעומת זאת , העולם החרדי התרחק מתיאולוגיה . אמנם מתוך תגובות לגירויים שהעמידו אירועים היסטוריים נדרשו החרדים לתיאולוגיה ; אך הציונות הדתית ראתה בהעמדת תיאולוגיה חדשה את משימתה ותכליתה . מהבחינה הזאת צדקה הפולמסנות החרדית שטענה כי מטרת הציונות הדתית ליצור הוויה חדשה , דתיות מסוג אחר , וכידוע " חדש אסור מן התורה . " עובדה זו יצרה לעתים מצבים מוזרים , שבהם היה נקל לגורמים חילוניים לשתף פעולה עם החרדים , אף שאלה שללו את הלגיטימציה של החילון ללא פשרות , יותר מאשר עם הציונות הדתית שניזונה מהתודעה התיאולוגית והפטרנליסטית העמוקה . באופן פרדוקסלי מאפשר הדפוס התיאולוגי השוואה בין התגובה של הציונות הדתית לתגובת האורתודוקסיה האנטיציונית . אדמו"רי מונקץ' וסאטמר והקיצוניים שבאנשי העדה החרדית בירושלים גזרו את תגובתם לא מתוך 'אדישות' גלויה לתנועה הציונית ולמדינת ישראל ולא מתוך תגובות מקומיות לאירועים קונקרטיים , אלא דווקא מתוך מקומן במסכת רעיונית מקיפה . מסכת זו מושתתת על יסודות קבליים–מיתיים ודמונולוגיים ברורים . ארץ–ישראל היא מקור כוחות גנוזים בעלי עוצמה של קדושה , אך גם מקור לכוחות כאלה של הציונות הדתית פיתחה תפיסה שלפיה גם החילוני פורק העול ממלא את תוכניתה של ההשגחה העליונה להשיב את עם ישראל למסורת ולקדם את תהליך הגאולה . השקפה זו רווחת בין חניכי "בני-עקיבא , " תנועת הנוער הדתית-לאומית . בתמונה : חדר אוכל בהיאחזות חיילי נח"ל מ"בני עקיבא" בגולן ( 1971 )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר