תגובות ההלכה לתהליכי המודרניזציה והחילון

עמוד:180

מודרנית , היו החסידים . ואולם , בקונטקסט של המאה ה , 19– הרפורמים הם הראשונים שבחרו בדרך הזאת , בבוחרם להקים בתי תפילה נפרדים שבהם יוכלו לקיים תפילה כרצונם , בלא כפיפות לדעת הרבנים הרשמיים בקהילותיהם בגרמניה . לימים נעשו האורתודוקסים למיעוט , והתעורר ויכוח פנימי , האם להוסיף להיות חלק מקהילת הרוב במקום אף על פי שהוא רפורמי , או לפרוש ולהקים קהילה נפרדת . כמדומה שהדוגלים בהדרה של סוטים הם גם שהעדיפו פרישה והקמת קהילות חרדיות נפרדות . באופן מפתיע , דווקא בארצות שבהן רבה האפשרות לפלורליזם , גברה הנטייה להקים קהילות נפרדות , שבהן ניתן לתת דרור לסגירות מרבית ולעוינות מרבית כלפי ' סוטים . ' כפי שכתב בבאר משה הרב משה שטרן , שהתחיל לשרת כרב בהונגריה בזמן מלחמת העולם השנייה ולאחר מכן עבר לארצות הברית , שם היה מקורב לחסידות סאטמר : " בארצות הברית ... שכל רב ורב יש לו מניין בפני עצמו , וכן הקהילות , יש להם ברירה לקבל את זה בין הנמנים ולא לקבל את זה בין אנשי הקהילה ... הרואה דבר כזה [ שמתירים למחלל שבת לעלות לתורה וכדומה ] מחויב לצעוק ברבים ולבזות את המחלל שבת , ביחד עם מי שהתיר לו ... אפילו המתיר הוא רב ... ואפשר , שביותר החיוב לבזותו אם הוא רב ומורה . כדי שלא יטעו אחריו . " לשם הנגדה , נציין את עמדת הרב יוסף משאש , מחשובי חכמי ההלכה בצפון אפריקה במאה ה , 20– שנימק באוצר המכתבים מדוע אין להדיר מחללי שבת ואין לסלק אותם מבית הכנסת ומחיי הקהילה : "רוב משאנו ומתננו עמהם , ותמיד עמנו בחברה , נכנסים לבתינו ונכנסים לבתיהם , ולא יש סעודה ומשתה של מצוה ושל רשות , גדולה או קטנה , שלא נשב עמהם יחד ... ואם נבוא [ להדירם ... [ נצא לריב מהר , ונבעיר אש המחלוקת עד לב השמים , ונגרום נזק גדול בידינו לעצמנו על ידי איבתם ושנאתם . ואפשר שיבעטו אפילו במעט המצוות שעושים . ויכפרו בכל , חלילה . ולכן , ראוי להקל בדבר אפילו מפני השלום לחוד , שגדול כוחו ... ומהטעמים הנ"ל , אנו מקילים להעלותם לספר תורה , ולקרות הפטרה , ולצרפם לעשרה [ למניין , [ וכל דבר שבקדושה . " מדברי הרב משאש ניכר שהוא איננו מעוניין כלל להדיר את מחללי השבת ולקיים בתי כנסת על טוהרת שומרי התורה הנאמנים . שמירה על מרקם הקהילה טקס נישואין בידי רב . הנישואין נעשו בחברה הקדם-מודרנית בטקס דתי ונישואי תערובת כמעט לא היו אפשריים . בחברות מודרניות , שבהן לא ההורים בוחרים בני זוג לילדיהם , גברה תופעת נישואי תערובת , בעיקר בארצות הברית ובאירופה , אבל אפילו התנועה הרפורמית קבעה שאסור לרבניה להשתתף בביצוע טקסי נישואין שבהם אחד מבני הזוג אינו יהודי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר