|
עמוד:23
לא קל להכריע מה היו הגורמים שהובילו למהפך הרדיקלי הזה בעמדתו המקורית של הב 5 נד , והם מוקד של מחלוקת היסטוריוגרפית ניכרת . די אם נאמר כאן כי מאחר שפעל באופן בלעדי באזורים רב–אתניים , שתנועות לאומיות הלכו וצברו בהם כוח במהירות , היה לב 5 נד תמריץ גדול לתמוך גם הוא בגרסה כלשהי של הגדרה עצמית לאומית לעם היהודי . מרגע שהתבצרה בעמדתה הזאת – לאומיות תרבותית לאטריטוריאלית בגולה – יכלה התנועה לטעון כי היא היא הלוחמת האמיתית לזכויות מעמד הפועלים היהודי , טענה ששימשה אותה במאבקה בגישות המתחרות – גם "האוטופיה" ( שעליה נטען שהיא לאומנית ) של הציונות מבית מדרשו של תיאודור הרצל , גם האינטרנציונליזם או ה"קוסמופוליטניזם" של המארקסיזם ה"אורתודוקסי" וגם ההיטמעות הקיצונית אשר משתמעת מן הלאומנות המכלילה של המפלגה הסוציאליסטית הפולנית . וכך , יחד עם ההחלטה שבה הכריז הב 5 נד על עצמו תנועה לשחרור לאומי וחברתי גם יחד , קרא הב 5 נד – שהסיק את המסקנה ההגיונית מבחינתו – למפלגת הפועלים הסוציאלדמוקרטית הרוסית לשנות את הגדרתה מארגון ריכוזי לארגון פדרלי . בהסתמך על מודל המפלגה הסוציאל דמוקרטית האוסטרית תבע הב 5 נד "כנציג הבלעדי של הפרולטריון היהודי" לשמש אחת הסקציות המרכיבות את המפלגה , שתורכב מעתה ואילך מאיחוד של יחידות בעלות זהות לאומית . משאימץ הב 5 נד את העמדה האידיאולוגית הרדיקלית הזאת , מצא את עצמו מיד בהתנגשות חזיתית עם קבוצה של מארקסיסטים רוסיים המתקראים "אורתודוקסים , " שמשכה באותה העת ממש בדיוק לכיוון ההפוך . הקבוצה , בהנהגתם של מהפכנים ותיקים כגיאורגי פלכאנוב 5 ולדימיר איליץ' לנין ( אוליאנוב , ( ייסדה לא מכבר עיתון ושמו איסקרה ( הניצוץ , ( שהניף את דגל בנייתה מחדש של מפלגת הפועלים הסוציאלדמוקרטית הכול–רוסית על בסיס ריכוזי מאוד . ובקוראה לאחדות המפלגה ולמשמעת מפלגתית כתשובה ההולמת לדיכוי הצארי , הצליחה קבוצת "איסקרה" בהדרגה , במשך שנתיים , לבודד את הב 5 נד . לפיכך , בוועידה השנייה של מפלגת הפועלים הסוציאלדמוקרטית הכול–רוסית שהתקיימה ב , 1903– שימש הב 5 נד מטרה להתקפות חסרות רחמים , והואשם הן בלאומנות יהודית והן בחתירה תחת המשמעת המפלגתית המחמירה . בניגוד להנחת היסוד של הב 5 נד , שהעם היהודי במזרח אירופה הוא לאום , שתביעתו לזכויות ( תרבותיות ) לאומיות היא תביעה לגיטימית , טען הרוב המכריע בוועידה כי בהעדר טריטוריה משלהם שומה על היהודים להיטמע בסביבתם בעידן הדמוקרטי הבתר–מהפכני . שורה של נואמים , דווקא ממוצא יהודי , ובהם טרוצקי ומרטוב ( ששינה את עמדתו מאז ימי וילנה , ( התחרו עכשיו זה בזה בהוכחת נאמנותם לאינטרנציונליזם באמצעות התקפות על הב 5 נד כארגון של כפירה וחוסר נאמנות . הבחירה , הכריז טרוצקי , היא בין "הב 5 נד כנציג היחיד של ... הפרולטריון היהודי בתוך – ובפני – המפלגה ; ובין הב 5 נד כארגון מיוחד של המפלגה לתועמלנות בקרב הפרולטריון היהודי . " משלחת הבונד המובסת בחרה לעזוב את הוועידה ואת המפלגה . מעתה ואילך פעל הב 5 נד כמפלגה עצמאית לכל דבר ועניין , אם לא תמיד מבחינה פורמלית , הרי לפחות מבחינה מעשית . עד הוועידה השנייה , ב , 1903– התקיימה בתוך הב 5 נד עצמו אופוזיציה ניכרת לתפנית הלאומית והפדרליסטית , אך עם הרחקתו למעשה ממפלגת הפועלים הסוציאל–דמוקרטית הכול–רוסית התאחדו שורות הארגון בנחישות . בדיווח על המצב , באותה שנה , ציין המושל הכללי של האזור הצפונימערבי כי "הב 5 נד פועל במרץ עצום ... ובכוח המאבק נעשה כמעט כל יכול ... [ יש ] כרוזים באלפי עותקים , שביתות פועלים ... הפגנות רחוב . " ... כך נמצאה התנועה בעמדה מצוינת לרכוב על גל המהפכה ששטף את כל רחבי רוסיה במהלך שנת . 1905 מספר החברים גדל מאלפים ספורים בתקופה המחתרתית לכ 30 , 000– במהלך המהפכה ; והשפעתה בתוך העיירות והערים בתחום המושב ובפולין הקונגרסאית היתה כעת דומיננטית אם כי זמנית . ( חוץ מן הפעילויות הרגילות ( גיוס חברים ותומכים ; ארגון איגודים מקצועיים ; פרסום עיתונים וכרוזים ; פרופגנדה ותועמלנות ; ייזום שביתות והפגנות ) הוקמו גם יחידות חמושות להגן על קהילות יהודיות מפני הפוגרומים שאיימו עליהן במרוצת המהפכה , והתפרצו בסוף אוקטובר 1905 באורגיה של אלימות . ואולם , עם שהמהפכה אפשרה לב 5 נד לרכוש לו מעמד הגמוני רגעי ב "רחוב היהודי , " היא גם חשפה בתוך כך את הדילמה הבסיסית המשוקעת באידיאולוגיה שהתפתחה מאז . 1901 מצד אחד , הב 5 נד הגדיר את עצמו לוחם למען זכויות העם היהודי – זרוע שהונפה להגן על היהודים נגד הפוגרומצ'יקים – וחסיד האוטונומיה התרבותית ( במימון המדינה ) לאומה היהודית במסגרת פדרציה דמוקרטית רבלאומית בעתיד . מן הצד האחר , הוא היה מחויב גם לדוקטרינה המארקסיסטית של מלחמת מעמדות מהפכנית , ומכאן לפילוג חד בתוך העם היהודי ולברית פוליטית אך ורק עם המפלגות הפרולטריות המהפכניות של לאומים אחרים . הב 5 נד סירב לשיתוף פעולה יהודי בין–מעמדי " ) כלל–ישראל פאליטיק , (" וב1906– העדיף לקפוץ על ההזדמנות הראשונה שניתנה לו לחזור ולממש את חברותו במפלגת הפועלים הסוציאלדמוקרטית הכול–רוסית – אף שהתנאים שהוצבו בפניו היו , על הנייר לפחות , נוקשים מאוד .
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|