אמנויות פלסטיות בישראל

עמוד:255

כשהציג ציורים שעולם הדימויים שלהם עוצב בהשראת ציורי ילדים ולמרכיבי השפה החזותית שלהם היה אופייני סוג של עילגות מכוונת מתוך רצון ליצור מערכת עשייה אמנותית מבוססת על ספונטניות ושחרור ממוסכמות . חלק מן הצעירים האלה החלו לארגן מופעי אמנות בהשראת ה"הפנינגס" ולעשות שימוש בדימויים מן המציאות ובחפצים ממשיים בנוסח ה"פופארט" האמריקני . קבוצת "עשר פלוס" שהקימו רפי לביא , רן שחורי , יואב בראל ואחרים , שקמה בשנת 1965 והיתה פעילה עד , 1973 ריכזה את המאמצים הללו והיתה מוקד של עשייה רעננה , אוונגרדית ופרובוקטיבית מסוג חדש שזעזע את שגרת האמנות של תל–אביב . הקבוצה הזאת היתה מעבדה של יצירה והפכה את מושג האמנות הצעירה למותג ולעמדת כוח ביחס לממסד . בתוך כך פרצה מלחמת ששת הימים ביוני . 1967 המלחמה ותוצאותיה הפכו את ישראל , לפחות בעיני עצמה , למעצמה מזרח תיכונית , כוחנית ורחבת גבולות , שונה מאוד ממה שהיתה לפנים . אך המלחמה ומלחמת ההתשה שבאה בעקבותיה הביאו למהפך תודעתי בקרב האמנים . כתגובת נגד לאופוריית הניצחון שהלהיב את החברה הישראלית , להערצת הצבא ולגל אלבומי הניצחון , ביקשו כמה אמנים , שנעשו כעבור זמן למרכיבי הליבה של האמנות הישראלית , לעצב פעילות תרבותית ביקורתית בעלת ממד ציבורי , חברתי ופוליטי מודגש . ב1969– הסתמנה ראשיתה של האמנות המושגית הפוליטית בישראל . יהושע נוישטיין , ג'ורג'ט בלייה וג'ראר מארקס שבאו לארץ מארצות הברית , הקימו את פרויקט "הנעליים , " בבית האמנים בירושלים , שבמסגרתו נדחסו מאות זוגות נעליים לחדר התצוגה והועלו זיכרונות טריים של המלחמה ( הנעליים שהשאירו אחריהם חיילי צבא מצרים בעת נסיגתם ) אך גם של ערמות פרטי הלבוש של נספי השואה שהוצגו במחנות ההשמדה הנאציים . אמנים אחרים הושפעו אז מהלכי רוח שאפיינו את עולם האמנות הבינלאומי שבבסיסם עמדה השאיפה לפרוץ את גבולות האובייקט האמנותי , להרחיב את הגדרת האמנות ולצמצם את הפער שבינה לבין "החיים הממשיים . " בעיקר ביקשו לראות באמנות פעולה חברתית–מוסרית . כמה מהם הגדירו אז פעולות ארעיות באתרים חוץ–אמנותיים כיצירות בעלות תוקף חינוכי אביבה אורי – רישומי הפחם והעיפרון שלה ביטאו באופן ספונטני , ישיר ומיידי עולם פנימי עשיר ודרמתי " דיוקן האמן כלוחם צעיר , אסמבלאז' יצוק של יגאל תומרקין , שזעזע את תודעת הציבור עם תצריפי גרוטאות של כלי נשק

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר