הקולנוע היהודי בפולין (1950-1911)

עמוד:190

אלוהים אדם ושטן , מן הקלאסיקה של יעקב גורדין , שעסקו בהווי החיים במאה הקודמת . אלה היו סרטים אילמים , שהטקסטים של הדיאלוגים שלהם הופיעו בהם על המסך לסירוגין עם התמונות . אגב , מקצת הבימאים עמדו על כך שהשחקנים יאמרו את הטקסט של המחזה כמו שהוא , למרות שלא ניתן לשמוע אותו , שכן התהלך אז סיפור שבסרט אילם רוסי מסוים דיברו השחקנים כמקובל ככל העולה על רוחם , ומשהוצג פעם לפני קהל של חירשים הקולטים תנועות שפתיים הם פרצו בתרועות צחוק למשמע השטויות שהשמיעו השחקנים . ראוי לציין את הרקע ההיסטורי של אחדים מהסרטים . היו בהם שביקשו להציג את הקרבה בין יהודים ללא יהודים שהיתה קיימת בפולין בתקופות קודמות ואת תרומתם של יהודי פולין למרידות הפולנים בשלטון הרוסי . סרט ושמו ל"ו הנסתרים התבסס על האגדה התלמודית העתיקה על קיומם של ל"ו צדיקים המושיעים את העולם במחיר חייהם שלהם , וביקש לשלב סיפור יהודי מסורתי עם ההווי של פולין על רקע המרד הפולני של . 1863 גם ביערות פולין , על פי ספרו של אופטושו , היה בין הסרטים המטיפים לאחווה בין פולנים ליהודים ולדבקות באורח חיים מודרני המשולבת בשיר הלל לשותפות בין פולנים ליהודים כברק יוסלביץ , ' מפקדו של הלגיון היהודי שנלחם על צד המורדים הפולניים במרד 1794 ברוסים . מדרך הטבע שסביבתו של הסרט הציגה את אורח החיים של היהודים כפי שהיה נהוג באותה תקופה . נושאי הסרטים היהודיים נשאבו מחיי העיירה היהודית והם היו אפופים ברוח נוסטלגית , אבל היו גם ניסיונות ספורים לפנות לכיוון מודרני ואפילו אוונגרדי . בבימאים האוונגרדיים הבולטים היה אלכסנדר פורד ( משה ליפשיץ , ( יליד פולין . בשנות מלחמת העולם השנייה הוא היה בברית המועצות , משם חזר לפולין , עלה לארץ , לא נקלט בה ועבר לארצות הברית . כמה מסרטיו היו בעלי מגמה חברתית שמאלית . בשנת 1930 בא לארץ וביים בה סרט ושמו סברה , כמעט בלא תסריט מוכן מראש , ועיצב את עלילתו בתוך כדי תמונה מתוך הסרט "אוסט אונד וועסט" . ( 1923 ) כמעט כל הסרטים היהודיים שהופקו בפולין לא עסקו בחיים המודרניים כי אם בעיקר בהווי העיירה היהודית שרוב יהודי פולין הכירו אותו רק מתוך הספרות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר