|
עמוד:280
היו שירים שהיתה להם לא רק השפעה תרבותית , אלא גם השפעה חברתית–פוליטית . בלטה השפעת השיר "ירושלים של זהב" לנעמי שמר ( 1967 ) על מלחמת ששת הימים ועל מה שבא אחריה . ייתכן גם שהצלחת מחזות הזמר קזבלן " ) כל הכבוד ( " ליגאל מוסינזון ובוסתן ספרדי ליצחק נבון בישרה על השינוי במפה הפוליטית של ישראל שנים מעטות אחר כך . ההצגה איש חסיד היה ( 1968 ) הביאה לא רק לפופולריות מחודשת של הזמר היהודי והחסידי , אלא גם להולדת פסטיבלי הזמר החסידי ( שבמסגרתם נכנסו לטקסי התפילה היהודיים שירים כ"עושה שלום במרומיו" לנורית הירש ו"אדון עולם" לעוזי חיטמן ) ולפסטיבל הכליזמרים . בעשור הראשון של המאה ה21– ניתן למצוא בזמר הישראלי שפע מגוון של סגנונות ונושאים . זמרים רבים כותבים בעצמם את שיריהם ( שלמה ארצי , דני סנדרסון , שלום חנוך ועוד . ( את מקום השירים ה"תימניים" וה"מזרחיים" שנכתבו בידי יוצרים אשכנזיים תופסים שירים המולחנים בידי אביהו מדינה , בועז שרעבי , יוני רועה ועוד . ערוצי הטלוויזיה השונים משדרים כמעט בכל לילה תוכניות זמר רבות משתתפים בסגנון ים תיכוני או תחרויות פופולריות של זמרים צעירים ברוח 'כוכב נולד . ' אחת לשנה משתתפת ישראל ב'איר B ויזיון' ( שבו זכו במקומות הראשונים שירים כ"אבניבי , " "הללויה" ו"דיווה . ( " בצד אלה מתכנסים רבבות בכל שבוע , ובעיקר בערבי שבת , במועדוני זמר או באולמות גדולים בכל רחבי הארץ למפגשים של שירה בציבור ומחול . יש הרואים במפגשי ליל השבת האלה מעין "בית כנסת של החילונים , " או התרפקות על זיכרונות " ארץ–ישראל היפה" וימי ה"פעולות" בתנועות הנוער . ערבי זמר כאלה נערכים בפאבים ובאולמות שמחה , שבהם משתלהבת השירה הנוסטלגית–הפטריוטית בשתיית אלכוהול ובריקוד על שולחנות . פסטיבלי זמר ומחול נערכים מדי שנה בשנה בערד , בחולון , בכרמיאל , בניצנים , בצמח ועוד . מפגשי זמר עברי מתקיימים גם בריכוזי הישראלים החיים בחו"ל . מספר השירים ה"מגויסים" הצטמצם במידה ניכרת , ומאז מלחמת יום הכיפורים לא נכתבו עוד "שירי מלחמה" במתכונת שרווחה עד אז ; ואולם גם מספר שירי המחאה האנטי–מלחמתיים ושירי התגובה לאירועים הפוליטיים אינו רב . אך את מקומה של שירת הרבים של השנים שקדמו למדינה תופסים כיום בעיקר השירים האישיים לסוגיהם . לקריאה נוספת : אליהו הכהן , בכל זאת יש בה משהו , ת"א 1984 והקדמותיו לספרי הזמר של יעקב אורלנד ( 1985 ) ומרדכי זעירא , ( 2002 ) אוטוביוגרפיה בשיר וזמר , ירושלים . 1990 יורם טהרלב ומרדכי נאור , שירו , הביטו וראו , ת"א . 1992 יוסי מר–חיים ויאיר סתווי , הכל זהב , תל–אביב . 1993 גיל אלדמע ונתן שחר , ספר השירים לתלמיד 2 ) כרכים , תל–אביב . ( 1995 טלילה אבירם , בוא , שיר עברי , חיפה . 2004 עפר גביש , ' שיר לדרך , ' תל–אביב . 2005 דן אלמגור , "הזמר העברי בין קודש לחול , " הליקון . 2005 שושנה דמארי , זמרת שהופיעה במשך עשרות שנים על בימות הארץ ולכמה משיריה – כגון "כלניות" – היתה , בדומה ל"ירושלים של זהב , " לא רק השפעה תרבותית כי אם גם השפעה חברתיתפוליטית
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|