|
עמוד:263
העתיק את מודל הקונסרבטוריון הגרמני ( שהוא עצמו התבסס על הקונסרבטוריון הציבורי הראשון שיצרה המהפכה הצרפתית ) והתבסס על שיעורי נגינה בכלי אינדיווידואלי ( בתחילה בעיקר פסנתר וכינור , ( שיעורי תיאוריה קבוצתיים , מקהלה ותזמורת של התלמידים . בית הספר "שולמית" היה דגם – יוזם או עקיף – לבתי הספר שקמו בתוך שנים ספורות בירושלים ובחיפה ולבתי ספר מתחרים בתל–אביב . כאמצעי לעידוד הכשרת התלמידים לנגינה ברמה גבוהה קיימו בתי הספר מבחני תלמידים פתוחים לציבור וקונצרטים פומביים של המורים ושל התזמורת . המבנה המוסדי האירופי הזה היה הבסיס למוסדות ההכשרה המוזיקלית המקצועית . בשנת 1933 הקים הכנר הראשון של רביעיית בודפשט אמיל האוזר , שהשתקע אז בארץ , את הקונסרבטוריון הארצישראלי בירושלים , מוסד גדול שהיו בו מורים לנגינה במרבית הכלים , וכן קורסים קבוצתיים בתיאוריה ובתולדות המוזיקה . הקונסרבטוריון היה הבסיס לשתי האקדמיות למוזיקה – בירושלים ובתל–אביב – שעד היום הזה הן הגורם הבלעדי להכשרה מוזיקלית ברמה של חינוך גבוה בארץ . אחת ההשלכות החשובות של מודל הקונסרבטוריון האירופי היה על מעמדה של התרבות המוזיקלית הערבית ושל תרבות עדות המזרח בהכשרה המוזיקלית המקצועית . אמנם בקונסרבטוריון הארצישראלי הורה המוזיקאי הגדול עזרא אהרון נגינה בע 9 ד ומוזיקה ערבית , והאתנומוזיקולוגית אסתר גרזון–קיווי לימדה קורס קבוצתי קבוע שכונה "מוזיקה חוץאירופית" – כינוי שמקורו בגישה איר B צנטרית , ועם זאת חלק הארי של תוכניות ההוראה בקונסרבטוריונים למוזיקה היה מעוגן במוזיקה המערבית . הוראת מוזיקה של תרבויות המזרח , מתוך הדגשת תרבות עדות ישראל , החלה כמקצוע מחקרי עם הקמת חוגים למוזיקולוגיה באוניברסיטאות בארץ מאז שנת . 1956 אך רק לאחר 1990 התחולל שינוי רדיקלי בהכשרה המעשית , עם הקמת מחלקה גדולה למוזיקה ערבית באקדמיה למוזיקה בירושלים . העתקת מודלים אירופיים ממסדיים גורם מרכזי ביצירת התרבות המוזיקלית הממסדית ביישוב ובישראל היה התהליך המתמיד של העתקת מודלים מוסדיים אירופיים והתאמתם ההדרגתית למציאות המקומית . במושבה קונצרט שנערך ב1913- של תזמורת הקונסרבטוריון הראשון בארץ "שולמית , " שנקרא על שמה של שולמית רופין שהקימה אותו בשנת 1910 בתל-אביב
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|