|
עמוד:256
הנובעות מתוך עמדת מחויבות ציבורית של האמן . יצחק דנציגר הציע את שיקום מחצבת "נשר" ליד חיפה כפעולה אמנותיתאקולוגית של "תיקון נוף" שתיעודו הוצג במוזיאון ישראל . קבוצת אמנים , ובהם אביטל גבע , משה גרשוני , מיכה אולמן ואחרים , התכנסו בקיץ 1972 במשך ארבעה חודשים בעמק שבין הכפר הערבי מסר לקיבוץ "השומר הצעיר" מצר ויצרו פעילויות אמנותיות בעלות נופך פוליטי , כגון כריית בורות ביישובים ומילוי כל אחד מהם באדמה שהועברה מן היישוב האחר : מעין ברית של אדמה בין שני הכפרים . היקפי שוק מצומצמים העובדה שהיקפי שוק האמנות היו מצומצמים מאוד , גלריות מעטות בלבד פעלו אז בערים הגדולות ומספר אספני האמנות היה קטן , אפשרה פעילות אמנותית רדיקלית חופשית חסרת פניות כלכליות וחפה מהתחשבות בטעמם של צרכנים בעלי ממון . מן הבחינה הזאת התיישרה הפעילות הזאת עם ביקורת החפץ האמנותי כסחורה עוברת לסוחר שאפיינה את הגרעין הקשה של האמנות המושגית הבינלאומית . מוזיאון ישראל בירושלים שנפתח בשנת 1965 היה אתר תצוגה מרכזי של אמנות מודרניסטית ישראלית ובינלאומית ועודד פעילות אמנותית כזאת . מלחמת יום הכיפורים שהפתיעה את המדינה והצבא ותוצאותיה שערערו באופן עמוק את הביטחון העצמי הלאומי והאישי יצרו את השבר הגדול ביותר שידעה החברה הישראלית עד לאותה העת . בתקופה שלאחריה היתה פעילות רבה של תנועות מחאה פוליטיות וחברתיות שבשיאן התפטרה ראש הממשלה גולדה מאיר והמשכן הוביל לעלייתו של הימין לשלטון , לראשונה בתולדות המדינה . היו אמנים שהפגינו בשנים שלאחר המלחמה פעילות פוליטית אינטנסיבית בעלת אופי פוליטי בוטה . כך גבי קלזמר ושרון קרן , למשל , שהגיעו עטופים בתחבושות ומדדים על קביים לטקס צבאי רשמי של הענקת ציונים לשבח לחיילים מצטיינים או שערכו כרה פומבית מול מפגיני ימין אשר שבתו רעב מול בית ראש הממשלה בירושלים . פנחס כהן גן בלט באותה תקופה בסדרת פעילויות אמנותיות שהתרחשו באזורים גיאוגרפיים מבודדים , רחוקים , גבוליים או בעלי משמעות מבחינות אחרות בארץ ובעולם ( ים–המלח , דרום אפריקה , אלסקה ) ואשר באמצעותן ביקש לבדוק מושגים כגבול וזהות . לפעולות הללו היה גם גוון פוליטי בצד משמעויותיהן הקיומיות והמטפוריות . במסגרת פרויקט אמנותי אחר שעסק בנושא הפליטות בנה סירה עם פליטים פלסטיניים יחזקאל שטרייכמן יוסל ברגנר לאה ניקל
|
למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר
|